Thriller & Spanning A.W. Bruna Mei 2015

Het meisje in de trein

Hoewel het verhaal nergens echt nagelbijtend spannend is, en het mij niet op het puntje van mijn stoel heeft laten zitten, is het wel onderhoudend en is er een zekere onderhuidse spanning voelbaar.

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect, tot ze op een dag iets vreemds ziet in hun tuin. Rachel komt in contact met de politie en raakt verwikkeld in een ingewikkelde zaak.

Het meisje in de trein is in korte tijd zeer populair geworden. Iedereen heeft het erover en allemaal willen ze het boek lezen. Wat heeft dit boek dat een ander boek niet heeft? Hoe kan het dat dit boek zo ontzettend populair is en in korte tijd zo bekend is geworden? Een goed PR team bij uitgever AW Bruna, of is er toch meer aan de hand? Enthousiast en met enige nieuwsgierigheid begon ik dan ook aan dit boek.

Het verhaal begint meteen met een korte alinea waarin wordt aangegeven dat er iemand dood en begraven is vlakbij het spoor. Wie is het en waarom ligt deze persoon daar? Deze intrigerende start maakt dat je meteen in het verhaal wilt duiken.

In het boek volgen we Rachel. Haar mooie leventje is twee jaar geleden uiteen geklapt. Ze is aan de drank en drie maanden eerder al ontslagen op haar werk, maar doet of ze elke dag naar haar werk gaat, vooral om haar huisgenote in de waan te laten. Elke ochtend en avond zit ze in dezelfde trein. Ze komt altijd langs haar oude buurt, de straat waar zij ooit gelukkig was met haar ex man Tom. Hij is opnieuw getrouwd en vader geworden. Meer is Rachel gefascineerd door Jess en Jason, een gelukkig stel dat ze vaak in de tuin ziet wanneer ze voorbij rijdt als ze in de trein zit. Tot ze op een ochtend Jess met een andere man ziet en Jess niet veel later verdwijnt… Rachel komt in een duistere zaak terecht, maar hoe betrouwbaar is ze als getuige die altijd maar dronken is en blackouts heeft?

Het verhaal intrigeert vanaf de eerste bladzijde. Dit komt vooral doordat Rachel vanuit de trein iedere dag Jess en Jason gadeslaat en uiteindelijk betrokken raakt in hun levens. Iedereen heeft weleens moeten forenzen voor het werk en komt dan vaak iedere dag langs dezelfde route. Rachel heeft het gevoel het stel echt te kennen, terwijl zij nog nooit van haar gehoord hebben. Dit zet je meteen aan het denken. Hoe anoniem zijn wij eigenlijk nog? Deed ik dit ook toen ik iedere dag dezelfde route koos voor het werk? Een bizar idee waar je niet echt blij van wordt.

Hawkins heeft de personages levensecht neer weten te zetten. Knap is dat Rachel eigenlijk iemand is die zichzelf met drinken niet in de hand heeft, toch begrijp je haar en weet je sympathie voor haar op te brengen. Ook de overige personages om wie het boek draait zijn levensecht neergezet. Het zijn heel verschillende karakters waardoor de verhaallijn boeiend en afwisselend blijft.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. In eerste instantie alleen vanuit het perspectief van Rachel, ‘s ochtends en ‘s avonds als ze in de trein zit. Later beschrijft ze ook haar ochtenden en avonden als ze niet in de trein zit, welke gebeurtenissen er hebben plaatsgevonden en welke keuzes zij heeft gemaakt. Als het verhaal wat verder gevorderd is komen daar ook de perspectieven van Megan (Jess) en Anna, de huidige vrouw van Rachel haar ex, bij. Daardoor gaat de lezer ook van heden, Rachel in het nu, naar verleden, Megan toen ze nog leefde. Beetje bij beetje wordt er een tipje van de sluier opgelicht.

Hoewel het verhaal nergens echt nagelbijtend spannend is, en het mij niet op het puntje van mijn stoel heeft laten zitten, is het wel onderhoudend en is er een zekere onderhuidse spanning voelbaar. Je weet dat Rachel de sleutel tot de ontknoping is en leeft zodoende erg met haar mee. Cliffhangers zijn vooral wanneer Rachel zich toch weer iets weet te herinneren van die fatale avond en je door blijft lezen.

De doorgewinterde thriller lezer weet echter al vrij snel hoe de vork in de steel zit. Als snel had ik door wie de dader moest zijn en wat het motief was. Hierin heb ik wel enige originaliteit van de auteur gemist. Ik had meer verwacht van het motief van de dader. Daarin heeft Hawkins mij niet omver weten te blazen. Het shockeffect bleef gedurende het plot uit.

Het meisje in de trein is een prima thriller voor enkele uren fijn leesplezier. Begrijp ik de hype? Niet helemaal. Het is een goed boek, dat staat buiten kijf en ik kijk ook zeker uit naar een volgend boek van Hawkins. Maar is dit boek beter dan menig andere thriller? Dat naar mijn idee niet. Is mijn conclusie toch dat er een sterk PR team aan het werk is bij AW Bruna!

BadgesBoek van de maandDebuut

360

9789044971453