Thriller & Spanning Ambo | Anthos November 2013

Debet

Het is het een flinterdun verhaal met voorspelbare motieven en weinig originaliteit. Ik krijg het gevoel dat ik dit allemaal al eens gelezen of gezien heb.

Op een koude winternacht verongelukt Michel Brouwers, tv-producer. Met dit ongeluk komt er een einde aan alles waarin Karen, zijn echtgenote, geloofde. Het perfecte plaatje dat haar leven lijkt, blijkt een gruwelijke leugen wanneer alle spoken uit het verleden zich een voor een aandienen. Tussen het rouwen en het opvoeden van haar twee puberdochters door probeert ze de waarheid boven tafel te krijgen.
Ook keert ze in deze thriller terug naar de plek waar het allemaal begon: Bergen. Het dorp is in de greep van de economische crisis, evenals Karen en de vriendengroep van toen, De eetclub. Onder aanvoering van Simon, haar ex-minnaar, gaat de strijd om macht, geld en genot onverminderd door.

Veel boeken van Saskia Noort heb ik niet gelezen. Wel heb ik enkele verfilmingen van haar boeken gezien en een theaterstuk. Met haar boek De Eetclub ben ik goed bekend. En als Alkmaarse is ook het nabijgelegen dorp Bergen mij niet vreemd. De typische uiterlijk schijn die er heerst weet Noort treffend neer te zetten. Debet is een vervolg op De Eetclub. Ondanks dat het verhaal afzonderlijk prima te begrijpen is, is het toch sterk aan te raden om ook De Eetclub te lezen. Dat geeft Debet net wat meer lagen en inhoud.

In Debet staat Karen centraal. Ze besluit terug te keren naar Bergen om opheldering te verkrijgen na de dood van haar man. Oude vriendschappen worden nieuw leven in geblazen, maar al snel blijkt dat niets is wat het lijkt. Hebben haar oude vrienden wel het beste met Karen voor? En waarom doet iedereen zo geheimzinnig?

Debet is een vermakelijk verhaal dat prima weg leest en makkelijk te volgen is. Ook de vlotte schrijfstijl van Noort werkt hier aan mee. Enkele onsympathieke karakters gooien echter roet in het eten. Tevens is het een flinterdun verhaal met voorspelbare motieven en weinig originaliteit. Ik krijg het gevoel dat ik dit allemaal al eens gelezen of gezien heb. Helaas weet Noort mij nergens op het puntje van mijn stoel te laten zitten.

253

9789041422989