Literatuur & Romans De Geus Oktober 2013

Verloren mensen

Wanneer de ene onverklaarbare gebeurtenis wordt opgevolgd door de andere, beginnen bij Abbi de alarmbellen te rinkelen en begint zij te twijfelen aan Philip. Vanaf dat moment bevat de roman een behoorlijke hoeveelheid spanning en leest deze af en toe als een thriller.

Abbi wil na het overlijden van haar ouders in het reine komen met haar moeizame jeugd. Ze huurt een villa in het Zwitserse Lugano, de plek waar ze tijdens vakanties als kind zo gelukkig leek. Maar het verblijf verloopt allerminst rustig. De eigenaardige verhuurder Philip intrigeert haar en bezorgt haar tegelijkertijd een onbehaaglijk gevoel. Hij voorziet gebeurtenissen. Abbi probeert hem te negeren, totdat enkele van zijn voorspellingen uitkomen en hij zelfs haar dood voorspelt.

In Verloren mensen maakt de lezer kennis met Abbi. Ze vertrekt naar Lugano in Zwitserland, waar ze goede herinneringen koestert uit haar jeugd. Abbi besluit alleen te gaan, maar onderhoudt wel veelvuldig contact met haar zus Zissel. Het verhaal bevat zowel gebeurtenissen uit het heden als uit het verleden. We maken de jonge Abbi mee die moeite heeft met haar relatie met haar ouders, haar zus is altijd een baken in de lastige tijden geweest. Ondertussen volgen we de volwassen Abbi terwijl zij nieuwe herinneringen opbouwt in het huidige Lugano.

Bij het lezen van de achterflap had ik mij ingesteld op een familiegeschiedenis, helemaal nadat al snel de link met het Jodendom wordt gelegd. Al snel blijkt dat dit verhaal veel meer bevat. Wanneer Abbi in contact komt met Philip, eigenaar van de villa welke zij huurt, ontstaat er seksuele spanning, maar Philip lijkt niet helemaal te vertrouwen. Wanneer de ene onverklaarbare gebeurtenis wordt opgevolgd door de andere, beginnen bij Abbi de alarmbellen te rinkelen en begint zij te twijfelen aan Philip. Vanaf dat moment bevat de roman een behoorlijke hoeveelheid spanning en moet je gewoon weten hoe het afloopt. De roman leest af en toe als een thriller.

Verloren mensen heeft mij echt verrast en ik ben zeer te spreken over deze roman. Een echte aanrader voor lezers die van een goed verhaal met uitgediepte karakters houden en tevens een vleugje spanning zoeken. Daarbij heeft Rotenstreich een mooie combinatie gevonden tussen heden en verleden en zorgt zij ervoor dat de lezer Abbi in haar hart sluit.

287

9789044511710