Literatuur & Romans Atlas Contact Mei 2013

Ventoux

Na het lezen van dit boek ben ik toch wel erg benieuwd naar de uiteindelijke verfilming, helemaal gezien de cast met topacteurs. En ondanks dat ik geen wielerfanaat ben, zal ook de film ongetwijfeld mij en vele anderen weten te raken en bekoren.

Op 25 juni 1982 verongelukt de jonge, veelbelovende dichter Peter Seegers op de Mont Ventoux. Dertig jaar later gaan zijn vijf beste vrienden, vier mannen en een vrouw, terug naar de Provence. André heeft een loopbaan als cokedealer voor de betere kringen achter de rug. Joost is natuurkundige en winnaar van de Spinozapremie, maar hij wordt beschuldigd van fraude. De Achterhoekse Surinamer David is eigenaar van een avonturenreisbureau, misdaadjournalist Bart werkt aan een boek over Spinoza en fietsen. Laura, die na de dood van Peter spoorloos verdween, blijkt toneelregisseur in Arezzo. Wat is er dertig jaar geleden gebeurd? Kun je keuzes tenietdoen? Wat doet de tijd? Wat ís de tijd? Kan liefde een hechte vriendschap breken? Kun je schuld hebben aan het noodlot? Wat moet je nog, als de vijftig nadert? Waarom gaan ze terug?

Het boek Ventoux is na verschijning een regelrechte hype geworden. Het vooruitzicht op de Tour de France zal daar ongetwijfeld aan meegeholpen hebben. En hoewel ik persoonlijk helemaal niets met wielrennen of de tour heb, werd ook ik wel erg benieuwd naar dit boek. Je kón er eigenlijk niet omheen. Ik was vooral benieuwd naar het fenomeen ‘de mannenvriendschap’.

In het boek staat een vriendengroep van vijf man centraal (waarvan er 1 vrouw is). Wagendorp kiest voor een duidelijke diversiteit in zijn personages, waardoor deze ieder uniek worden en je ze als lezer makkelijk uit elkaar kunt houden. Ieder personage heeft zo zijn charmes, maar Wagendorp schuwt niet om ze ook allemaal wat mindere eigenschappen mee te geven. De karakters worden menselijk en gaan echt ‘leven’. Dertig jaar na een fataal ongeluk zoeken de vrienden elkaar weer op, ondanks dat ze eerder uit elkaar zijn gegroeid. De vraag is wat de groep nog deelt en wat ze nog gemeen hebben. De vrees voor een mogelijke teleurstelling komt dan ook al snel bovendrijven.

Gedurende het verhaal wisselt Wagendorp continu van heden naar verleden. Het ene moment waan je je in 1982 en kom je steeds dichter bij de fatale gebeurtenis, het andere moment zijn de vrienden in het heden opnieuw in Frankrijk. Gaandeweg kom je steeds dichter bij de climax, en die stelt niet teleur. Toch is de uitkomst wel redelijk voorspelbaar, helemaal overdonderd heeft Wagendorp mij hierin niet. Het plot echter zegt veel over de kracht van de mannenvriendschap. Dit weet Wagendorp met weinig woorden groots en meeslepend neer te zetten.

Uiteraard speelt het wielrennen een grote rol. En ik moet eerlijk bekennen dat ik de liefde van veel mannen voor het wielrennen, na het lezen van dit boek, toch een klein beetje beter begrijp. Wagendorp weet ook de vrouw inzicht te geven in waarom de sport veel mannen aanspreekt.

288

9789020411164