Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Juni 2017

Mannenjacht

De auteur heeft een aantal mooie stappen voorwaarts gemaakt en ik kijk uit naar een derde boek van haar hand!

Frank, Marc, Bart en Herman vormen al vanaf hun jeugd een hechte vriendenclub. Hun gezamenlijke mannenweekenden op de boot van Bart zijn een traditie en ook in het dagelijks leven steunen ze elkaar door dik en dun. Na een huwelijk van 22 jaar krijgt Karin van haar man Marc te horen dat hij verder wil met zijn minnares Babet. Na de eerste klap volgt een emotionele tijd, waarin veel geregeld moet worden. Als Karin tijdens een etentje haar vriendin Els, de zus van Bart, in vertrouwen neemt over deze emotionele achtbaan, krijgt ze plotseling het bericht dat Marc een ernstig auto-ongeluk heeft gehad en is overleden. Karin ontvangt van de politie Marcs persoonlijke spullen, de auto is total loss. In een waas van woede en verdriet gaat ze op zoek naar antwoorden. Wat heeft Marc bezield? Wie is die Babet? Hoe lang was dit al aan de gang? Zat zij bij hem in de auto? Weet ze dat Marc dood is? En de allerbelangrijkste vraag: hoe is hij verongelukt? Als diezelfde avond Marcs telefoon door een anoniem nummer wordt gebeld, neemt ze onmiddellijk op. Maar het enige dat ze hoort is het geluid van klotsend water en een vrouw dat steeds hetzelfde zingt: ‘Daar was laatst een meisje boos.. Daar was laatst een meisje boos…

Mannenjacht is de tweede thriller van Marion van de Coolwijk. Hoewel ik haar debuut Mangelvrouw ook in de boekenkast heb staan, had ik deze nog niet gelezen. Door de goede marketingactie van de uitgeverij, besloot ik echter om snel in Mannenjacht te beginnen. De uitgeverij had eerder een kaart gestuurd. Wanneer je deze openklapte hoorde je een telefoon overgaan en de vrouw het liedje zingen… Een creatieve manier om aandacht te vestigen op dit boek!

Het verhaal wordt vertelt vanuit verschillende perspectieven. Het begint met Marc die in de auto zit en dodelijk verongelukt. Vanaf dat moment wordt het verhaal voornamelijk vertelt vanuit het perspectief van Els, de vrouw van Frank en goede vriendin van Karin. Ook volgen we de verhaallijn van een jonge psychologe bij wie Marc in therapie was. Door de korte hoofdstukken en prettige schrijfstijl van de auteur, blijf je doorlezen. Het verhaal is erg toegankelijk.

Als lezer weet je al snel wie de dader is, ook omdat het verhaal vanuit haar perspectief wordt vertelt. Maar hoe de vork precies in de steel zit en waarom zij de mannen schuldig acht, blijft lang in het ongewisse. Van de Coolwijk weet hierin de spanning juist te doseren. Dat er wat is voorgevallen is duidelijk, maar hoe erg dit is geweest kan niemand bedenken.

In de plot weet de auteur mij behoorlijk te verrassen. Net als je denkt te weten hoe het verhaal zit, wordt er nog een twist tegenaan gegooid die geen enkele lezer zal zien aankomen. Een ware klap in je gezicht. Dit maakt meteen ook dat je minder sympathie krijgt voor de dader, terwijl het juist knap is van de auteur dat de lezer begrip krijgt voor de dader.
Minpunt vond ik wel dat sommige zaken erg onrealistisch overkwamen. De dader is iemand die overal rekening mee houdt en werkelijk niks vergeet. Op sommige momenten komt deze wel erg makkelijk aan bepaalde zaken (denk aan medicijnen van een apotheek, die worden opgehaald door een goede vriend). Hier stapt Van de Coolwijk wel erg makkelijk over de realiteit heen en daar ergerde ik me op sommige momenten aan.

Na het lezen van dit boek, besloot ik ook het thrillerdebuut van deze auteur, Mangelvrouw, te lezen. Hoewel ook haar debuut goed in elkaar steekt, is Mannenjacht een stuk realistischer en meer doordracht. De auteur heeft een aantal mooie stappen voorwaarts gemaakt en ik kijk uit naar een derde boek van haar hand!

320

9789045212838