Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Oktober 2013

Het labyrint van Venetië

Het labyrint van Venetië is een heel knap in elkaar zittende en zeer realistische thriller die zeker smaakt naar meer.

De eerste moordzaak van Kat Tapo, rechercheur bij de carabinieri in Venetië, is meteen een omstreden geval. Er is bij hoog water een doodgeschoten vrouwelijke priester aangespoeld op de trappen van een kerk. Heiligschennis, want vrouwelijke priesters zijn niet geaccepteerd binnen de kerk. Samen met Kolonel Aldo Piola, die ze erg bewondert, bijt ze zich vast in de zaak die leidt naar het verlaten spook-eiland Poveglia en het virtuele Venetië van Carnivia.com, waar vele geheimen verborgen zijn. Ook brengt het onderzoek haar in contact met tweede luitenant Holly Boland, die gestationeerd is in het Amerikaanse Camp Ederle, een van de vele Amerikaanse legerbasissen die Italië telt.
Holly heeft van een dame een verzoek gekregen tot inzicht in bepaalde gegevens over de oorlog in voormalig Joegoslavië. Met het zoeken naar die gegevens opent ze de doos van Pandora. De vermoorde priesteres, Poveglia, Carnivia, het Amerikaanse leger, het blijkt allemaal op een manier met elkaar verbonden te zijn. Maar moeten Kat en Holly de waarheid wel willen achterhalen?

Ik moest even inkomen in dit verhaal waar er in het begin vrij veel informatie op je afkomt, maar op gegeven moment had het me zo te pakken dat ik niet kon stoppen met lezen. Het verhaal is onwijs intrigerend, want wat is er waar en wat niet? Wat voor rol heeft de VS bijvoorbeeld gespeeld in het voormalige Joegoslavië? In het interview met de auteur achterin het boek staat dat er heel veel op waarheid gebaseerd is, wat het verhaal des te indrukwekkender maakt.

Je leert in Het labyrint van Venetië een hele andere kant kennen van het toeristische, romantische Venetië. Het is ook een stad vol corruptie, bureaucratie en misdaad. Zoals een van de hoofdpersonen zegt: “Mooi, maar verrot.”
De personen waar je het meest van te weten komt zijn de Italiaanse Kat Tapo en de Amerikaanse Holly Boland, twee hele verschillende dames door hun afkomst en beroep, die toch ook veel gemeen hebben. Ze zijn allebei vastberaden en weten niet van opgeven. En ze hebben beiden een hart voor Italië, aangezien Holly opgegroeid is op de legerbasis waar haar vader gestationeerd was.

Het verhaal is duidelijk nog niet uit en ik ben heel erg benieuwd hoe het verdergaat in de volgende twee delen van de trilogie. En niet alleen doordat ik heel benieuwd ben hoe sommige romantische ontwikkelingen zullen verlopen.
Kortom: Het labyrint van Venetië is een heel knap in elkaar zittende en zeer realistische thriller die zeker smaakt naar meer.

336

9789021808611