Literatuur & Romans De Bezige Bij Januari 2009

Duizend schitterende zonnen

Duizend schitterende zonnen heeft alle verwachtingen overtroffen. Wat een schrijver en wat een verhaal. Hosseini is de ontdekking van het afgelopen decennium en een ware schrijfkunstenaar.

De ongeschoolde Mariam is vijftien wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Kabul. Jaren later moet zij de beeldschone en slimme Laila naast zich dulden, die door Rasheed na een raketaanval uit het puin is gered. Rasheed neemt Laila in huis in de hoop dat zij hem de zoon zal schenken die Mariam hem niet kan geven. In eerste instantie overheersen tussen de twee vrouwen gevoelens van achterdocht en jaloezie, maar door de tirannieke houding van Rasheed ontstaat er langzamerhand een innige vriendschap. Samen zetten Mariam en Laila alles op alles om te overleven in de eindeloze oorlog van Afghanistan, die voor hen ook binnenshuis woedt.

Hosseini had de bijna onmogelijke klus om zijn debuut De Vliegeraar te overtreffen of een minstens net zo goed verhaal te schrijven. Gezien het enorme succes van zijn debuut en de verfilming hiervan, geen gemakkelijke opgave. Na het lezen van Duizend schitterende zonnen kan ik echter alleen maar concluderen dat het Hosseini met verve gelukt is. Wat een schrijver en wat een verhaal. Hosseini is de ontdekking van het afgelopen decennium.

Ook in dit boek staat Afghanistan centraal. Hosseini heeft een heel heldere schrijfstijl waardoor je echt de omgeving voor je kunt zien. Ook valt het op dat hij vooral heel eerlijk is, hij probeert het land niet mooier te maken dan het is. Uiteraard speelt de woedende oorlog een rol, maar tevens staat de band tussen Mariam en Laila centraal. Beiden hebben het op hun eigen manier erg zwaar, en in goede en slechte tijden zijn ze elkaars steun en toeverlaat. Hosseini beschrijft deze vriendschap op een mooie en realistische manier.

Opvallend is dat Hosseini zijn verhaal compleet en overzichtelijk weet te houden ondanks de vele tijdssprongen. Hosseini mist geen enkel belangrijk detail waardoor je als lezer nooit het idee hebt dat hij te snel gaat of dat je iets mist.
Duizend schitterende zonnen heeft alle verwachtingen overtroffen. Wat een prachtig verhaal. Een boek dat het verdiend om bij iedereen in de boekenkast te staan. Hosseini is een waardig schrijfkunstenaar en ik kan niet wachten tot zijn volgende boek uitkomt.

BadgesLeestip

397

9789023441090