Literatuur & Romans Lebowski Februari 2015

De zes levens van Sophie

De zes levens van Sophie is een debuut wat veel lezers verdient en ongetwijfeld veel lezers zal weten te bekoren. Als dit boek een groot publiek weet te bereiken zou het mij niets verbazen als het in de toekomst verfilmd wordt…

Hannah en Sophie zijn twaalf en delen alles met elkaar. Als ze op een avond na een feest een nachtwandeling maken in de bossen, verdwijnt Sophie. Achttien jaar later woont Hannah in New York en schrijft societycolumns voor een groot modeblad. Ze besluit het roer om te gooien en een biografie te maken over beroemde vrouwelijke schrijvers wier levens opvallende parallellen vertonen – Agatha Christie, Barbara Follett, Virginia Woolf. Haar zoektocht naar de vrouwen roept vragen op die ze lang heeft verborgen: wat is er die nacht gebeurd met Sophie? Waarom heeft ze haar destijds laten gaan? Wat weet Hannah?

De zes levens van Sophie is het debuut van Sarah Meuleman. En wat voor een! Het boek heeft mij zeer weten te verrassen, in positieve zin. Het boek valt onder Nederlandse literatuur maar lees haast als een thriller door een bepaalde suspense die het verhaal bevat.

In het verhaal volgen we Hannah en Sophie. De lezer leert ze kennen als het jonge meiden van 12 jaar oud zijn. Het verhaal springt continu van heden naar verleden. We volgen de dertigjarige Hannah vandaag de dag in New York, maar volgen tevens de meiden wanneer ze 12 jaar oud zijn. De Hannah van vandaag de dag is een intrigerend persoon en duidelijk zoekende. Dat maakt dat je alleen nog maar nieuwsgieriger wordt naar wat haar heeft gevormd in het verleden. Langzaamaan wordt er in de verhaallijnen steeds meer ontrafelt over het mysterie dat zich 18 jaar eerder heeft afgespeeld. Ook worden er korte verhaallijnen weergegeven over de levens van drie bekende auteurs, waaronder Agatha Cristie. Als verstokt lezer steek ik hier ook nog dingen van op die mij eerder onbekend waren.

Het verhaal leest prettig door de vlotte schrijfstijl van Meuleman. Je vliegt werkelijk door de bladzijden heen. Ze weet de juiste snaar te raken en een kleine dosis suspense toe te voegen waardoor je wel verder blijft lezen. Temeer ook omdat zij steeds meer weergeeft over wat zich 18 jaar eerder heeft afgespeeld tussen Hannah en Sophie. Ondanks deze kleine onthulllingen gaandeweg het verhaal, komt het plot voor mij als totale verrassing. Ik weet niet wat ik had verwacht, maar dit zeker niet.

Het is een heftig verhaal wat de lezer aan het denken zet. Toch weet Meuleman de verhaallijnen mooi af te ronden. De lezer krijgt niet alleen antwoord op zijn vragen, maar ook worden de achterliggende motieven duidelijk. Waarom er gebeurd is wat er is gebeurd.

Ik begon blanco aan dit debuut van Meuleman, had eigenlijk geen verwachtingen. Dat zal met een tweede boek van Meuleman wel anders zijn! Ik hoop dan ook zeer dat zij door gaat met schrijven. De zes levens van Sophie is een debuut wat veel lezers verdient en ongetwijfeld veel lezers zal weten te bekoren. Als dit boek een groot publiek weet te bereiken zou het mij niets verbazen als het in de toekomst verfilmd wordt…

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

288

9789048820627