Science Fiction & Fantasy

Rune. Tweede boek – De Eerste God

Sommige onderdelen zouden iets meer voorbereid mogen zijn en hadden net wat meer achtergrond nodig gehad. Desondanks was ook dit tweede deel plezierig en spannend om te lezen en kijk ik als lezer met plezier terug op de Rune reeks.

Waarschuwing: Deze review gaat over het tweede en laatste deel van de Rune serie en kan spoilers bevatten.

Marak Viervinger, de hoofdpersoon van Adrian Stones Duivel-trilogie, is nog slechts een herinnering. De waanzinnige Godkeizer van Kadish regeert met meedogenloze hand en benut de ongekende macht die de Achtste Rune hem verschaft ten volle. Terwijl hij zijn duivelse plannen in werking zet, vloeit een dodelijke mist uit de boomtempel op het Caroliaanse schiereiland – een nevel die het leven op beide continenten dreigt te vernietigen.

Intussen worstelt de runenpriester Ghelan met zijn pas verworven krachten en hij ziet zich voor een wanhopige keuze gesteld. Ook Serina, priesteres en haremdame, wordt meegesleurd in de nietsontziende wedloop tussen machtshonger en overlevingsdrang. Een wedloop die zelfs de godenwereld niet onberoerd laat.

Adrian Stone heeft de laatste jaren stevig aan de weg getimmerd, met allereerst de duivel-trilogie en nu met het Rune-tweeluik, welk met het boek De Eerste God afgesloten wordt. In het eerste deel maakten we kennis met Ghelan en serina, de Godkeizer en zijn priesters en kregen we een indruk van Kadish en haar inwoners en gebruiken.

In dit tweede deel volgen de we de verdere gebeurtenissen in het leven van Ghelan en Serina, worden er een aantal interessante nieuwe personages ge├»ntroduceerd en ligt er een nieuw gevaar op de loer. Ghelan heeft per ongeluk de poort naar de vierde dimensie geopend waardoor er een mysterieuze mist de gehele wereld dreigt de overspoelen. Mensen die met de mist in aanraking komen, sterven. Tegelijkertijd is de Godkeizer een van de machtigste mensen op de wereld geworden en heeft hij plannen Carolia te veroveren. De enige die hem mogelijk in de weg staat, is Ghelan…

Dit tweede deel bevat de verschillende ingredi├źnten die we van Adrian Stone gewend zijn. Godsdiensten en priesters die met elkaar in gevecht raken, interessante personages en een mooie wereld waarin dit alles is gesitueerd. Desondanks bevat de hele Rune serie genoeg nieuwe elementen om het een op zichzelf staande sterke serie te maken. Volgen we in de Duivel-trilogie voornamelijk Marek, nu focust het verhaal zich op verschillende personages met elk totaal verschillende karakters en drijfveren. Met name de stukken over de Godkeizer lezen prettig weg, het is altijd mooi om inzicht te krijgen in de ‘slechterik’ en Adrian Stone slaagt erin sympathie op te wekken, waardoor de lijn tussen goed en kwaad steeds vager wordt. Geen van de karakters in het boek heeft het makkelijk en als lezer leef met je hen allen mee.

Het einde van het boek komt vrij abrupt. Hoewel het een bevredigende afloop heeft, voelt het deels net wat te veel afgeraffeld. Sommige onderdelen zouden iets meer voorbereid mogen zijn en hadden net wat meer achtergrond nodig gehad. Desondanks was ook dit tweede deel plezierig en spannend om te lezen en kijk ik als lezer met plezier terug op de Rune reeks. Opnieuw hulde voor Adrian Stone dat hij in een vrij korte tijd, wederom een sterk boek heeft neergezet. Hij blijft een schrijver om in de gaten te houden en ik wacht met spanning op nieuwe uitgaves van zijn hand.

336

9789024551200

Over de recensent

Teie Salomons

Teie Salomons

Teie Salomons (1984) is sinds de oprichting van Boekreviews actief betrokken als recensent. Dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien hij al boeken en strips verslindt zolang hij kan lezen. Teie heeft een grote voorkeur voor fantasy. De laatste paar jaar leest Teie af en toe ook een goede thriller of detective. Naast het maken van reizen en het kijken van films is lezen zijn grootste hobby.

Teie werkt als Nurse Practitioner in de geestelijke gezondheidszorg en is vader van een dochter.