Literatuur & Romans Meulenhoff Juni 2014

Pogingen iets van het leven te maken

Ik hoop stiekem dat Hendrik de 100 haalt en we nog vele delen van zijn optimistische kijk en humor mogen genieten. Wat een leuk personage en wat een eerlijkheid.

Hendrik Groen mag dan oud zijn, hij is nog lang niet dood en niet van plan zich eronder te laten krijgen. Toegegeven: zijn dagelijkse wandelingen worden steeds korter omdat de benen niet meer willen en hij moet regelmatig naar de huisarts. Technisch gesproken is hij bejaard. Maar waarom zou het leven dan alleen nog maar moeten bestaan uit koffie drinken achter de geraniums en wachten op het einde? In korte, ogenschijnlijk luchtige, maar vooral openhartige dagboekfragmenten laat Hendrik Groen je een jaar lang meeleven met alle ups en downs van het leven in een verzorgingshuis in Amsterdam-Noord.

Pogingen iets van het leven te maken is een boek dat al langere tijd om mijn wensenlijst stond om nog eens te lezen. Toch hield iets mij ook tegen: ik was bang dat het boek zou lijken op De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. Een tevens gehypete boek, dat ik te veel over the top vond om echt te kunnen waarderen. Het boek van Hendrik Groen is echter het tegenovergestelde.

In Pogingen iets van het leven te maken volgen we Hendrik Groen. De beste man is 83 jaar oud en woont in een verzorgingstehuis. Wat meteen opvalt is dat hij over een gigantische dosis humor en zelfspot beschikt. Iedereen kan zich voorstellen hoe een dag in een tehuis eruit zal zien, maar Hendrik maakt er echt het beste van. Met de mensen om hem heen. Dus zijn beste maatje in het tehuis, maar ook alle “gekken” die er tussen zitten. Hendrik deinst nergens voor terug en dat is wat het verhaal zo sprankelend maakt.

Volgens mij is bijna iedereen van ons bang om zijn oude dag alleen in een verzorgingshuis te moeten slijten. Met kinderen die eens in de week een uurtje verplicht langskomen op zondagmorgen. Het is heerlijk om te zien hoe het ook anders kan. Hendrik schrijft eerlijk en humoristisch over alle gebeurtenissen en regels. Werkelijk alles komt voorbij: van het aquarium in de gang (waar vooral alleen naar gekeken mag worden), tot het personeel en een nieuwe scootmobiel. Wat Hendrik meemaakt, maar vooral hoe hij ermee omgaat is hilarisch.

Gelukkig komt er een tweede deel uit in de reeks. Ik hoop stiekem dat Hendrik de 100 haalt en we nog vele delen van zijn optimistische kijk en humor mogen genieten. Wat een leuk personage en wat een eerlijkheid, maar wel allemaal verteld met een knipoog en een flinke dosis humor.

Mocht je, ik kan het me bijna niet indenken, dit boek nog niet gelezen hebben, ren dan vandaag nog naar de boekhandel. Wat een aanrader!

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

328