Literatuur & Romans Nijgh & Van Ditmar Maart 2011

Mama Tandoori

Dit is een van de meest fantastische boeken die ik ooit gelezen heb. Hilarisch, maar tevens tragikomisch. Ik hoop op een vervolg waarin Van der Kwast nog wat meer loslaat over zijn kleurrijke familie.

Mama Tandoori is het geromantiseerde verhaal van de Indiase moeder van Ernest van der Kwast. Ze leeft bij het motto ‘Gratis is goed’ en heeft altijd een deegroller op zak. Ook de rest van de familie is een bont gezelschap. Uncle Sharma speelde als Bollywoodster in meer dan tweehonderd films en tante Jasleen was ooit de grote atletiekbelofte van India. Zonder schroom vertelt de schrijver over de levenswandel van zijn onalledaagse familieleden.

Ook ik heb me laten verleiden om een jaar na verschijning eindelijk het boek Mama Tandoori te lezen. En daar heb ik zeker geen spijt van! Dit is een van de meest fantastische boeken die ik ooit gelezen heb. Hilarisch, maar tevens tragikomisch. De hoofdpersoon leren we weinig kennen, maar zijn familie des te meer. Vooral de moeder des huizes en de gehandicapte broer Arshiwad stelen de show. Na enkele hoofdstukken heb je ze al in je hart gesloten.

De moeder maakt de meest grappige situaties mee, veelal wegens de cultuurverschillen. Zij is opgegroeid in India en weet niet beter. Onder het motto ‘gratis is goed’ maakt zij nogal eens misbruik van zaken, waaronder een busabonnement voor haar gehandicapte zoon. Ook heeft zij haar woonkamer vol staan met (kapotte) technische apparatuur, maar ze kan het niet over haar hart verkrijgen om de spullen weg te doen. Ook wilde ze bij aankomst in Nederland een huis ‘kopen’ door deze te ruilen tegen twee koffers vol sieraden en goederen uit India. Door dit soort best wel aandoenlijke situaties sluit je haar al snel in je hart en kan ze vervolgens nog maar weinig fout doen.

Het boek is in makkelijke stijl geschreven en leest daardoor vlot weg. De verhalen gaan vaak van de hak op de tak maar dat is niet storend. Van de huizenjacht in Nederland en Canada tot een tante die een topatlete was en een oom die in vele Bollywoodfilms heeft gespeeld.

Dit boek is werkelijk een aanrader, ontroerend en komisch. Ik hoop op een vervolg waarin Van der Kwast nog wat meer loslaat over zijn kleurrijke familie.

BadgesLeestip

214