Literatuur & Romans De Geus September 2011

Jade

Deghelt weet de verhaallijnen mooi in elkaar te laten overlopen. Elk bladzijde is een genot om te lezen. Een prachtige roman over twee vrouwen die elkaar opnieuw leren kennen.

Grootmoeder Mamoune wordt bewusteloos gevonden in haar huis. Kleindochter Jade hoort het slechte nieuws van haar vader en is ongerust wanneer ze hoort dat haar tantes haar grootmoeder voorgoed in een verzorgingstehuis willen laten opnemen. Dit zonder instemming van Mamoune, die denkt dat het slechts tijdelijk is. Even heldhaftig als ze net Julien verliet na een relatie van vijf jaar, besluit Jade nu haar grootmoeder op te halen en mee te nemen naar Parijs. Hoewel eerst onwennig, ontwikkelt zich tussen beide vrouwen een hechte band.

Jade heeft een moeilijke periode achter de rug. Haar relatie is na vele jaren uitgegaan en het schrijven van haar boek vlot ook niet zoals Jade gehoopt had. Haar lieve grootmoeder, Mamoune, wordt tegen willens en wetens ook nog in een verzorgingstehuis gestopt. Nu heeft Jade eindelijk het gevoel iets voor haar grootmoeder te kunnen beteken. Mamoune trekt bij haar in!

Wat een heerlijk verhaal van Deghelt. Jade ontdekt steeds meer over haar grootmoeders leven. Haar vroegere leven, liefdes en haar passie voor literatuur. Ze ontdekken langzamerhand steeds meer kanten van elkaar die niet zo vanzelfsprekend zijn. Al helemaal niet in de wereld waarin Mamoune is opgegroeid. Deghelt weet de verhaallijnen mooi in elkaar te laten overlopen. Elk bladzijde is een genot om te lezen. Een prachtige roman over twee vrouwen die elkaar opnieuw leren kennen. De passie voor boeken, lezen en bibliotheken ontbreekt niet. Een aanrader voor iedereen!

256

9789044515480