Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Oktober 2014

IJskoud

De twee losstaande verhaallijnen worden perfect met elkaar verweven. Alles klopt… Hoe ik ook over alle puzzelstukjes na blijf denken, nergens heeft Hartman een steek laten vallen.

Na de rigoureuze afrekening met een deel van haar verleden in Zielloos krijgt Jessy in IJskoud haar volgende opdracht van Saligia. De onorthodoxe rechercheur moet infiltreren in Corail, een bedrijf dat zich specialiseert in cryonisme, een wetenschappelijk experiment waarbij mensen die klinisch dood zijn worden ingevroren. Ze krijgt deze opdracht direct van Sir Ryan, de oprichter van Saligia. Hij veroordeelt cryonisme als duivels werk, en Corail blijkt na onderzoek nog veel helser dan Jessy in haar wildste dromen had kunnen bedenken.

De moordzaak waar Jessy in haar functie als politierechercheur op gezet wordt, vraagt daarnaast uitzonderlijk veel van haar. Een mediamagnaat wordt in zijn eigen huis in Meerssen op brute wijze vermoord, zijn vrouw mishandeld en voor dood achtergelaten. Jessy komt dan voor een vreselijk dilemma te staan: ze moet kiezen tussen twee kwaden, waarbij ze de demonen uit haar eigen verleden niet meer kan ontwijken.

IJskoud is het vierde deel in de reeks met Jessy Haider in de hoofdrol. Bij aanvang wordt een korte opsomming gegeven wat er in de eerdere drie delen is gebeurd. Dit is voor mij een echt ‘Oh ja!’ momentje. Deze korte inleiding werkt zeker verhelderend. Ik weet weer exact hoe het ervoor staat en begin vol goede moed aan het vierde deel.

Jessy blijkt nog steeds geen spat veranderd te zijn en is nog altijd haar eigengereide zelf. Gelukkig maar, dit is juist wat haar zo’n fijn personage maakt. Enig verschil met de voorgaande delen is dat Jessy inmiddels is afgekickt van drugs, al blijft de verleiding groot…

In dit deel spelen een tweetal verhaallijnen: een opdracht van Saligia en de moord op een BN-er. Beide verhaallijnen zijn interessant en weten de lezer te boeien. In de opdracht van Saligia staat een kliniek centraal waar ze aan cryonisme doen. In het verleden heb ik hier al eens een artikel over gelezen en dit spreekt tot de verbeelding. Knap dat Hartman steeds weer minder doorsnee onderwerpen aan de kaak weet te stellen en het ook voor de leek interessant weet te maken. De aantrekkelijke schrijfstijl van Hartman, die veel korte zinnen gebruikt, werkt hier zeker aan mee.

IJskoud is, net al zijn voorgangers, opgebouwd uit korte hoofdstukken en deze bevatten een behoorlijke vaart en actie. Ook moordt Haider nog altijd dat het een lieve lust is. Maar ergens blijkt haar karakter wel degelijk een ontwikkeling te hebben doorgemaakt. Haider wordt toch wat ‘zachter’ dan de lezer van haar gewend is. Hartman weet haar hiermee menselijker te maken.  En ook al is Haider vaak nog altijd heel fout bezig, je bent wel voor háár team. Dat weet Hartman toch maar mooi voor elkaar te krijgen bij haar lezers.

In het plot komt werkelijk alles samen. De twee losstaande verhaallijnen worden perfect met elkaar verweven. Alles klopt… Hoe ik ook over alle puzzelstukjes na blijf denken, nergens heeft Hartman een steek laten vallen. Ook IJskoud zit wederom geniaal in elkaar.

De hele dag heb ik nagedacht waarom ik het boek geen vijf sterren zou geven. En eerlijk is eerlijk, ik kan gewoon niets bedenken wat er schort aan het verhaal. Daarom een verdiende vijf sterren voor Hartman. En wederom wacht ik met smart op het volgende deel. Uitgeverij Karakter heeft een pareltje in handen met deze reeks.

BadgesLeestipBoekenreeks

320

9789045205779