Chicklit A.W. Bruna September 2011

Een klein beetje geweldig

Het verhaal vertelt over de hilarische gebeurtenissen binnen de familie Battles. Het is naast hilarisch af en toe ook best gênant. En herkenbaar…

Mo wordt binnenkort vijftig en dat begint ze te merken aan de onwelkome en oncomfortabele waarheden die steeds duidelijker worden: – Ze begrijpt niets van haar pubers, wat lichtelijk gênant is als je zelf psycholoog bent. – Ze begint grijs te worden, ook aan de binnenkant. – Haar gezicht is in verval en schrikt kinderen af. Dochterlief Dora wordt binnenkort achttien. En wordt lichtelijk agressief van iedereen die haar ergert, vooral van haar onuitstaanbare, vroegrijpe, intelligente, jongere broer Peter, die een chronische obsessie voor Oscar Wilde heeft. En dan is pap er ook nog… die, nou ja, gewoon een vader is. En de hond, Poo genaamd. Een klein beetje geweldig is het verhaal van een modern gezin, waarin iedereen in zijn eigen luchtbel leeft en op een crisis afstevent.

Het verhaal vertelt over de hilarische gebeurtenissen binnen de familie Battles. Het is naast hilarisch af en toe ook best gênant. En herkenbaar… In elk gezin met pubers komen gebeurtenissen voor waarmee de familie Battle dagelijks te maken heeft. Een van de hoofdpersonen is Mo, die het lastig vindt te accepteren dat ze ouder wordt en dat ze haar eigen kinderen niet begrijpt terwijl ze zelf werkzaam is als psycholoog. Juist zij zou moeten weten hoe om te gaan met haar twee puberende kinderen. Ook haar zoon en dochter komen ruimschoots aan bod. Zij verschillen behoorlijk qua karakter wat extra cachet geeft aan het verhaal. Zoon Peter noemt zichzelf Oscar, gezien zijn fascinatie voor Oscar Wilde. Ook heeft hij enige twijfels of hij op vrouwen of mannen valt. Pa des huizes blijft behoorlijk op de achtergrond, tot het eind van het verhaal nadert. Toch mis je hem gedurende het verhaal niet, ondanks dat hij er in het plot een behoorlijke stempel op drukt.

Naast de diverse karakters en de herkenbaarheid van de problemen van alle dag, is vooral de schrijfstijl met bijbehorende grappen van French zeer aansprekend. Het boek bevat veel humor en de grappen zijn van begin tot eind door het gehele verhaal verweven. De auteur is tevens een gelauwerd comédienne en haar ervaring en kunsten op dit gebied tillen het verhaal naar een hoger niveau. Een boek met de nodige humor dat je met een grote lach op het gezicht leest en voor de broodnodige ontspanning zorgt.

272

9789400500198