Literatuur & Romans Mistral Januari 2010

Een keukenmeidenroman

Het is onvoorstelbaar in te denken hoe men in de jaren ’60 omging met de zwarte bevolking. Deze vrouwen waren goed genoeg om een huis te poetsen en kind op te voeden, maar ze zouden allerlei ziektes met zich meedragen en werden als voetveeg gebruikt

In het Mississippi van de jaren 60 wordt aan zwarte vrouwen wel de opvoeding van blanke kinderen toevertrouwd, maar niet het poetsen van het tafelzilver. Drie vrouwen zijn het allesbepalende racisme meer dan zat en besluiten dat de verschillen tussen hen minder belangrijk zijn dan de overeenkomsten.

Het verhaal speelt zich af rond 1963 en Skeeter is de hoofdpersoon. Ze droomt van een carrière als schrijfster, maar haar ouders denken hier heel anders over en zien liever dat ze een ander pad ingaat. Haar goede vriendin Hilly geeft Skeeter onbewust een interessant onderwerp om over te schrijven. Hilly heeft namelijk tot doel gesteld om alle huizen van een apart toilet te voorzien voor de zwarte hulpen die in de huishouding werken. Dit omdat zij ziektes zouden overdragen aan de blanke bewoners wanneer iedereen van hetzelfde toilet gebruik zou maken. Skeeter kan zich niet helemaal in deze denkwijze inleven en besluit contact te zoeken met enkele zwarte hulpen om hun kant van het verhaal te horen.

Ze komt al snel in contact met Abileen. Deze hulp heeft vele blanke kinderen grootgebracht maar er wordt door haar werkgevers niet naar haar omgekeken wanneer haar zwarte zoon overlijdt. Via Abileen komt Skeeter in contact met Minny. Zij is zo brutaal dat ze al vele malen ontslagen is en bij bijna geen enkel gezin meer aan het werk komt. De twee dames zijn behoorlijk wantrouwend naar Skeeter toe, maar uiteindelijk nemen ze haar in vertrouwen. De drie hebben zo hun eigen kijk op het leven maar sluiten desondanks een warme vriendschap. Hun vriendschap wordt nog wel op de proef gesteld wanneer de verhalen in boekvorm worden uitgegeven, maar uiteindelijk staan de vrouwen sterk.

Het boek is intrigerend en leest snel weg. Je wilt toch weten hoe het afloopt met de dames al bevat het boek geen spanning. Het is onvoorstelbaar in te denken hoe men in de jaren ’60 omging met de zwarte bevolking. Deze vrouwen waren goed genoeg om een huis te poetsen en kind op te voeden, maar ze zouden allerlei ziektes met zich meedragen en werden als voetveeg gebruikt. Dit is een schokkend contrast en het is moeilijk voor te stellen dat deze taferelen slechts 50 jaar geleden nog plaatsvonden.

De auteur groeide zelf op in een gezin met een zwarte hulp in de huishouding. Dit boek is een eerbetoon aan de dame die voor een groot deel in haar jeugd aanwezig was en bepalend voor haar kijk op de wereld. Ze heeft zich echter nooit gerealiseerd hoe het was om in die tijd zwart te zijn en wat dat allemaal met zich meebracht. Mooi gebaar om hun verhaal op papier te zetten en de lezer een kijkje te geven in het Mississippi van de jaren ’60.

BadgesKlassieker

495

9789049951221