Thriller & Spanning The House of Books September 2014

De onderkant van sneeuw

Ruijters kan zich bij de top van de Nederlandse thrillerschrijfsters scharen. En daar kunnen we er niet genoeg van hebben.

Ik trapte op de rem, die ik allang niet meer onder controle had, mijn vingers klauwden in het stuur. Ik spinde in een zee van sneeuw, rond en rond en rond en rond, terwijl mijn adem stokte. Die hobbel waar ik net overheen gereden was, dat was toch niet… Dat kon toch niet… Ik durfde niet te denken wat mijn lijf al had begrepen.

Irene probeert met veel pijn en moeite de draad weer op te pakken nadat ze per ongeluk een peuter heeft doodgereden, maar het verleden achtervolgt haar: ze ontvangt een anonieme bedreiging, waarin staat dat ze nog voor het eind van het jaar zal leren hoe het voelt om je dochter te verliezen. Wie in haar omgeving probeert haar gek te maken, of is ze zélf niet meer te vertrouwen na ‘de moord’ die ze heeft gepleegd? Waar ligt de grens tussen goed en kwaad, en hoe ver ga je om je eigen dochter te redden? Irenes beklemmende strijd leidt haar tot in de diepste krochten van haar psyche, steeds verder weg van haar familie, vrienden en haar ‘oude ik’.

Irene voelt zich zo ontzettend schuldig over de dood van Maja dat ze haar oude woonplaats ontvlucht en samen met haar gezin een nieuwe start maakt in een riante villa. Irene komt er al snel achter dat de problemen hierdoor niet verdwijnen. Sterker nog, haar klachten lijken erger te worden. Haar onzekerheid en schuldgevoel spelen de kop op en ze zoekt steun bij een psychiater en sluit vriendschap met een buurvrouw. Irene hoopt dat er nu een betere tijd aanbreekt, maar niets is minder waar….

Ruijters heeft de spanning fantastisch weten neer te zetten in De onderkant van sneeuw. Vanaf de eerste bladzijde word je geraakt en laat het boek je niet meer los. Door middel van flashbacks en de therapiesessies van Irene kom je er als lezer achter wat er werkelijk gebeurd is die dag. Dat is zo ontzettend tragisch, dat je je er liever geen voorstelling van wil maken. Maar Irene moet met dit besef proberen te leven en doet er dan ook alles aan om haar leven weer op te bouwen.
Het kan niet anders dan dat je ontzettend met Irene meeleeft. Haar leven is sinds die dag nooit meer hetzelfde geworden.

De verschillende personages zorgen voor dynamiek en spanning in het verhaal. Niemand lijkt Irene te geloven als er rare dingen voorvallen in het huis. Zelfs haar echtgenoot niet!

Een boek dat je wel moet lezen. Het plot is misschien ietwat voorspelbaar, maar dat maakt Ruijters meer dan goed met een fantastische twist op het einde wat alleen maar meer vragen oproept. Was het dan toch???
Ruijters kan zich bij de top van de Nederlandse thrillerschrijfsters scharen. En daar kunnen we er niet genoeg van hebben. Ik kan niet wachten op haar volgende boek!

256

9789048822072