Literatuur & Romans Lebowski

Augustus

Vanaf de moord op zijn oom Julius Caesar tot aan de laatste dagen van het keizerrijk volgen we Augustus op zijn tocht over het glibberige pad van de macht: niemand is te vertrouwen, de senaat wordt beheerst door eigenbelang en allianties zijn even snel gevormd als gebroken.

Augustus is een meerstemmige roman: via de gefingeerde brieven, dagboekaantekeningen, memoires en reisverslagen van historische figuren als Marcus Antonius, de dichter Cicero en Augustus’ dochter Julia, maar ook van een eenvoudige soldaat in de legers van de keizer, verrijst het levensechte beeld van een man die ervan droomt het corrupte Rome te bevrijden van het wispelturige juk van megalomane warhoofden en roofzuchtige rijken.

Augustus was wonderbaarlijk genoeg mijn eerste kennismaking met auteur John Williams. Bijna iedereen kent deze auteur en zijn populariteit neemt nog altijd met elk boek toe. Williams is herontdekt, en hoe. Ook ik wil er nu weleens aan geloven en zien of de ‘hype’ rondom Williams terecht is.

Augustus bestaat uit meerdere boeken die samen één verhaal vormen. In het eerste deel zien we de opkomst van Augustus; hoe hij aan de macht komt en wat dit betekent voor de mensen om hem heen. Bondgenootschappen worden gesloten en vrienden en vijanden worden bepaald. Dit deel gaat ook over gevechten, het uitschakelen van de vijand. Dit eerste boek is redelijk ingewikkeld en het is voor de lezer verstandig zijn hoofd erbij te houden. Juist ook omdat veel karakters dezelfde naam hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere personen die Marcus heten en terugkomen in het  verhaal. Af en toe is het even schakelen welk verhaal en welke achtergrond ook alweer bij welk personage hoort.

Het tweede deel bestaat voornamelijk uit gebeurtenissen in het persoonlijke leven van Augustus en zijn vrienden en familie. Persoonlijk sprak dit deel van het verhaal mij meer aan. Persoonlijke brieven van onder meer zijn stiefzoon, vrouw en dochter komen voorbij. Hoe ervaren zij deze hele periode en wat doet het met hen? Het is interessant om te lezen wat zij moeten opofferen voor de man van wie zij houden. Maar ook vergaande persoonlijke keuzes van Augustus aangaande zijn familieleven komen voorbij en wat hieraan ten grondslag heeft gelegen. Ook hij moet grote offers brengen om zijn familie en Rome tevreden te houden.

Williams heeft met Augustus een indringend en vooral intrigerend verhaal geschreven. Wel heeft het verhaal enige tijd nodig om goed op gang te komen. Maar als je eenmaal in de vele brieven zit, is het lastig het verhaal los te laten. Het verhaal bevat weinig dialogen, waardoor het risico bestaat dat het een beschouwend verhaal wordt. Williams heeft dit echter weten te voorkomen.

Augustus is een verhaal over liefde, macht, politiek en corruptie in het oude Rome, vol intriges en verraad. Een zeer boeiend verhaal dat vele lezers nog lang bij zal blijven. En één ding is zeker: ik ga uiteraard alsnog zijn eerder verschenen Stoner en Butcher’s Crossing lezen.

BadgesKlassiekerLeestip

431

9789048820603