Interviews

Interview met Kind Kind

Achter de naam Kind Kind gaat het Nederlandse schrijversechtpaar Dennis Kind en Wendel Kind – Wagenaar schuil. In 2013 kwam hun jeugdboek Secret Scouts en de verloren Leonardo uit, wat al snel een succes werd. In het verhaal is er een duidelijke link met kunstgeschiedenis. En niet zomaar, blijkt al snel!

Beide auteurs hebben een fascinatie voor kunst en geschiedenis, al moest het boek voor hen niet per se gaan over een topic uit de kunstgeschiedenis. Vanuit hun interesse en kennis gebeurde dit echter wel. ‘Er kwamen als snel zaken voorbij die zo bijzonder en vreemd waren dat we er meteen wel verhaallijnen bij hadden. Toen we vervolgens begonnen met specifieke research rond Leonardo Da Vinci was het voor ons helemaal duidelijk. Dit verhaal wilden we gewoon vertellen. Daarnaast vinden we dat geschiedenis en kunst vaak erg saai wordt gebracht, als een opsomming van feiten. Dit was voor ons de kans om te kijken of we het anders konden doen.’ Uiteindelijk werd het een jeugdboek doordat beiden erg van het genre avonturenverhalen houden en daar ook al langere tijd veel ideeën bij hadden. ‘Een mega spannend en boeiend avonturenverhaal, maar aan het eind weet je mooi ook meteen heel veel over de renaissance!’ Spannend een leerzaam dus.

Het schrijversduo is uiteindelijk bijna twee jaar bezig geweest met het schrijven van het boek, al was dit niet altijd fulltime. ‘In het begin had het nog geen enkele vorm en wisten we zelf ook niet of het ooit tot een boek zou komen. Steeds in plukjes, avonden, vakanties, weekenden. Tot we op een punt stonden dat we voelden dat er focus nodig was, omdat het wel heel gaaf begon te worden, toen stond de blauwdruk voor het boek al wel.’ Vanaf dat punt begonnen ze fulltime te schrijven. En dat is niet voor niets geweest, want bijna dagelijks horen de auteurs van kinderen dat ze het geweldig vinden dat ze zoveel hebben geleerd terwijl het leest als een spannende film. ‘Dat vinden wij een heel groot compliment!’

De auteurs namen hun doelgroep echter van begin af aan al heel serieus. Gedurende het hele schrijfproces hebben zij leerlingen van groep 7 en 8 van de Gooische School hoofdstukken laten lezen. ‘We hadden dan meetings met de kinderen op vrijdagen, waarbij ze vragenlijsten moesten invullen en we gingen discussiëren over de personages, de gebeurtenissen en de schrijfstijl. Dat was echt leuk, vooral ook omdat de reacties overweldigend positief waren. Dat gaf heel veel energie!’ De proeflezers gaven het boek gemiddeld een 9,1. ‘Er was één meisje dat liever een romantisch verhaal had gelezen, het was gewoon niet haar favoriete genre, de rest vond het geweldig. Een van de kinderen noemde het ‘het beste boek sinds Harry Potter!’ De reacties zijn, ook na het daadwerkelijk verschijnen van het boek, tot nu toe alleen maar positief. Sinds het boek uit is verschijnen er een paar recensies per week in diverse bladen, op websites en op blogs. ‘Sommige daarvan zijn echt uit de doelgroep zelf en dan komen er zinnen voorbij als ‘het beste boek ooit’ of ‘ik kon het niet meer wegleggen, zo spannend’. ‘Voor de tweede keer gelezen’ en kinderen die spreekbeurten houden over het boek. Dan zijn we natuurlijk keer op keer echt super trots!’

Ondanks het succes van het boek en de populariteit van Leonardo, is nog niet duidelijk of hij ook in het tweede deel ruim aan bod komt, daar willen de auteurs nog niet teveel over loslaten. ‘We hebben al verhaallijnen voor meerdere delen, maar die zullen nog wel op basis van research en fantasie tijdens het schrijven een beetje wijzigen. Leonardo zal wel nog terugkomen, zijn verhaal voelt ook nog niet af in deel 1, maar of dat weer zo prominent is gaan we nog niet verklappen.’ Al wel is duidelijk dat het tweede deel nog meer avontuur bevat. In het eerste deel was het ook taak dat de lezers de personages en hun eigenaardigheden zouden leren kennen. ‘Deel twee gaat meteen met een adembenemend raadsel van start. Er zullen zeker weer opmerkelijke gebeurtenissen uit de geschiedenis worden ontrafeld.’

Achter het succesvolle duo schuilt uiteraard een goed schrijfproces. Meestal was het Dennis die vooruit schreef en Wendel die vervolgens de hoofdstukken las, de gaten verder invulde en de karakters verder verfijnde. Er waren ook dagen dat ze helemaal niet schreven. ‘Dan waren we samen aan het brainstormen en bespraken we hoe we gebeurtenissen goed op elkaar konden laten aansluiten. We hebben hele moodboards gemaakt met plaatjes van voorwerpen, types en locaties zodat we van elkaar wisten dat we het echt over hetzelfde hadden.’ Voor beiden was het noodzakelijk dat het proces niet vooraf al teveel vast lag. Dit beperkte de auteurs in hun creativiteit. ‘We hebben dus ook het proces proberen te volgen in plaats van te veel te sturen.’

De grootste kracht van hun samenwerking is dat ze dingen net even anders zien als man of als vrouw. ‘Dennis had de neiging om de zusjes veel liever met elkaar om te laten gaan dan dat meestal realistisch is. Zusjes wedijveren natuurlijk wat af!’ Wendel kon er juist vaak gevoel in leggen, terwijl Dennis echt van de feiten en de actie was. Het duo vult elkaar echter vooral goed aan en is ook kritisch naar elkaar. ‘Kritiek is helemaal niet erg als je weet dat je allebei hetzelfde doel hebt. Je houdt elkaar scherp. Ook kwam het voor dat de een even geen inspiratie had en juist hoofdstukken ging corrigeren die al af waren, terwijl de ander als een speer een geweldig hoofdstuk schreef. Dan motiveer je elkaar echt enorm.’

Dennis en Wendel kozen ervoor het boek uit te geven via hun eigen uitgeverij House of Sprouts en dat bleek geen slechte keuze. Dennis heeft ervaring als directeur van een uitgeverij en wist hoe een dergelijk traject er van a tot z uitziet. Wendel had een marketing en PR bureau, dus kon juist de promotiekant oppakken. ‘Daarnaast komt dat uitgeverijen niet heel snel werken. Als je een manuscript hebt opgestuurd kun je eerst maanden wachten op een reactie. Als ze het dan al wat vinden wordt het ingepland en word je gekoppeld aan een redacteur die meeleest, dat moet dan ook maar net klikken natuurlijk. Vervolgens moet het boek in de planning van de uitgeverij passen; wanneer komen de aanbiedingsfolders uit, wanneer zijn de beurzen en welke andere boeken in hetzelfde genre komen er wanneer uit? Allemaal vraagstukken waar je dan opeens van afhankelijk bent en geen invloed meer op hebt.’ Wel hebben ze twee officiële redacteuren aangenomen voor de finale correcties, al voelde het vreemd om het uit handen te geven. Ook besloten ze een goede vertegenwoordigster, die precies de paden van het boekenvak kent, in de arm te nemen. ‘We hadden op basis van alle geweldige feedback, de mensen om ons heen en ons eigen kennis genoeg vertrouwen dat het zo ook wel zou lukken. En de tweede druk loopt nog sneller dan de eerste, dus het kan!’

Plaats een reactie

Klik hier om een reactie te plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.