Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Augustus 2011

Zwijgend graf

Het is lastig echt in het verhaal te duiken door de constante corruptie-afleiding. Dit had wel wat minder geworden. Want het verhaal zelf is gruwelijk, rauw en confronterend genoeg om de lezer geboeid te houden.

In de bossen aan de rand van Sao Paulo wordt een verborgen massagraf gevonden met daarin dertig lijken, waaronder vierentwintig kinderen. Als een forensisch onderzoeksteam ontdekt dat ze allemaal een orgaan missen, vreest het hoofd van de federale politie dat geruchten over een satanische cultus erachter zou zitten, invloed zullen hebben op de toeristische industrie van het land. Daarom stuurt hij Mario Silva eropaf om de zaak tot de bodem uit te zoeken.

Wat volgt is een bizar en angstaanjagend onderzoek, getekend door corruptie, illegale handel in organen en mensensmokkel, dat zich afspeelt tegen de klamme en donkere achtergrond van de grootste stad van Brazilië. Silva en zijn team moeten zich tot het uiterste inspannen om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen.

Reeksen: Je houdt ervan of niet. De ene reeks is beter te behappen dan de ander, makkelijker om zomaar in te stappen dan de ander. Zwijgend graf is het tweede deel in een reeks thrillers over rechercheur Silva. En het is lastig om erin te stappen als leek. Het is niet zozeer dat Silva een mysterie is die enkel door het lezen van deel een ontrafeld kan worden, het is eerder de sfeer en de omgeving waarin Silva zijn zaak moet oplossen dat even wennen is.

Het is namelijk niet een thriller zoals de meeste thrillerlezers dit gewend zijn. Omdat het verhaal zich in Brazilië afspeelt, is het een Latijns-Amerikaans getint boek geworden. Lezers van Isabel Allende of Evelio Rosero herkennen het romantische Latijns-Amerika niet meer terug. Het is gedaan met het exotische, romantische beeld: Leighton Gage laat een heel andere kant van Brazilië zien, een corrupte kant. Het gehele verhaal is doorspekt met corruptie. Zo’n beetje iedereen is op een bepaalde manier wel corrupt.

Realistisch, absoluut, maar het leidt op een gegeven moment wel erg af van het verhaal zelf. Het is lastig echt in het verhaal te duiken door de constante corruptie-afleiding. Dit had wel wat minder geworden. Want het verhaal zelf is gruwelijk, rauw en confronterend genoeg om de lezer geboeid te houden.

296

9789061126461