Jeugd

Zwijgen is goudvis

De intensiteit van haar gevoelens, de relatie met meneer vis, de eenzaamheid... Het effect hiervan op Tess voel je door alles heen.

Ik hoor nergens bij, ik hoor bij niemand.
Maar dat gaat allemaal veranderen.

Dit is de kern van het verhaal over de 15 jarige Tess. Een meisje die zich niet thuis voelt bij haar ouders waar ze woont. Na het lezen van een blog van haar vader, weet ze het zeker, haar ouders houden niet van haar. Ze besluit om te zwijgen.

Tess leeft haar leven samen met ‘meneer vis’ die haar steunt en met haar meedenkt over belangrijke issues in haar leven.Wie meneer vis is, daar kom je achter als je het boek leest.

Tijdens deze zwijgzame periode in haar leven stelt ze veel eisen aan zichzelf en aan haar omgeving. Ze maakt veel mee en ze raakt steeds meer in zichzelf en haar leven. Ondanks dit, blijven haar ouders haar op hun manier steunen.Ze komt erachter welke mensen veel voor haar betekenen. En ze leert hierdoor haar leven toch een andere wending te geven en het vertrouwen weer terug te krijgen.

Heftig om te lezen dat een meisje, zich op deze manier kan terugtrekken. Ze maakt een rigoreuze keuze op basis van aannames en dit heeft een groot gevolg voor haar en haar omgeving.

De titel zei mij in het begin niks en trok mij ook niet. De kaft vond ik wel mooi. Eenmaal het boek gelezen te hebben, past de titel perfect en snap ik deze titel helemaal. Ik vind het heel knap beschreven, de intensiteit van haar gevoelens, de relatie met meneer vis, de eenzaamheid, het gemis van erkenning en gehoord voelen door haar ouders en het effect hiervan op Tess voel je door alles heen. De schrijfster heeft een prettige schrijfstiijl en ik kan dit boek zeker aanbevelen om te lezen zowel voor jong als oud.

368

9789024570492

Over de recensent

Nienke

Nienke

Nienke van Gulik las altijd al veel maar sinds enige tijd is zij zich meer gaan verdiepen in boeken. Zo heeft ze inmiddels haar eigen blog en is ze gestart met een schrijfcursus. Ze vindt het leuk om anderen enthousiast te maken om goede boeken te gaan lezen, maar ook om zelf in aanraking te komen met auteurs die ze nog niet kent. In haar vrije uren vindt ze het heerlijk om te verdwalen in een mooi boek. Ook leest ze boeken om van te leren. Nienke leest graag literaire en psychologische thrillers, waargebeurde verhalen en romans.
Nienke is werkzaam als maatschappelijk werker voor mensen met een beperking. Ze is moeder van twee kinderen.