Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juni 2006

Zwartboek

Zwartboek bevat een verhaal dat nergens spannend maar wel boeiend is. Doordat alle gebeurtenissen al hebben plaatsgevonden of plots gebeuren, wordt er geen spanning opgebouwd. Hierdoor komt het boek meer als detective dan als thriller over.

Als een naaste collega het slachtoffer wordt van bruut geweld, raakt inspecteur John Rebus betrokken bij een zaak die draait om een hotelbrand. Een ongeïdentificeerd lijk en het zwarte notitieboekje van zijn collega zijn de enige aanknopingspunten die hij heeft. Rebus breekt zijn hersenen over de mysterieuze code in het zwarte notitieblokje van zijn collega. En het lijkt alsof niemand wil dat dit raadsel wordt opgelost – misschien zelfs Rebus niet. Ondertussen heeft zijn broer Michael ook zijn hulp nodig en achtervolgen de geesten uit het verleden Rebus…

Zwartboek bevat een verhaal dat nergens spannend maar wel boeiend is. Doordat alle gebeurtenissen al hebben plaatsgevonden of plots gebeuren, wordt er geen spanning opgebouwd. Hierdoor komt het boek meer als detective dan als thriller over. Het zou spannender zijn geweest als er ook vanuit het perspectief van de dader/slechterik was verteld.

Verder bevat het boek vrij veel personages en komen er dus behoorlijk veel namen in het verhaal voor. Nadeel hiervan is dat veel van deze personages ook nog eens een bijnaam hebben waardoor het lastig is deze uit elkaar te houden. Ook had ik eerder geen boeken van Rankin gelezen waardoor geen enkel personage mij bekend voorkwam. De personages leer je als lezer, op Rebus na, ook niet goed kennen. Enkele van de belangrijke en regelmatig terugkerende personages hadden beter uitgediept mogen worden.

Het is aan te raden je hoofd bij het lezen te houden. Op meerdere punten is het verhaal vrij ingewikkeld en vinden er veel losse gebeurtenissen plaats die allen aan elkaar gelinkt zijn. Rankin heeft er echter goed aan gedaan om aan het slot van het verhaal alles nogmaals uit te leggen, waardoor het hele verhaal een wordt en op zijn plek valt. Het is knap dat Rankin aan het eind van zijn verhaal alle personages en verhaallijnen laat samenkomen tot een kloppend geheel.

Zwartboek was het eerste boek van Rankin dat ik las en heeft mij zeker benieuwd gemaakt naar andere delen met inspecteur Rebus in de hoofdrol.

348

9789024554676