Thriller & Spanning The House of Books April 2006

Zustermoord

Het boek is zenuwslopend spannend doordat Gerritsen het verhaal uit zowel de ogen van de hoofdpersonen als de slachtoffers vertelt.

Patholoog anatoom Maura Isles ziet door haar werk meer lijken dan haar lief is, maar nooit eerder bood het slachtoffer van een moord zo’n angstaanjagende aanblik. Maura huivert wanneer ze op de autopsietafel het levenloze lichaam ziet dat als twee druppels water op Maura zelf lijkt. Toch kan het verbijsterende bewijs dat voor haar en rechercheur Jane Rizzoli ligt, niet worden ontkend: de vrouw die voor Maura’s huis is doodgeschoten is haar evenbeeld. Op zoek naar antwoorden gaat Maura naar een kustplaatsje in Maine waar haar huiveringwekkende verrassingen wachten. In het gebied waart al jaren een onbekende moordenaar rond. Om hem te stoppen moet Maura in contact zien te komen met haar moeder, die ze nooit heeft gekend, maar haar het leven heeft geschonken – en nu misschien plannen beraamt haar van het leven te beroven.

Zustermoord is alweer het vierde deel in de serie met patholoog anatoom Maura Isles en rechercheur Jane Rizzoli in de hoofdrollen. Samen zijn zij terug in een deze opnieuw huiveringwekkende thriller van Tess Gerritsen.

Het begint allemaal als Maura haar evenbeeld ziet liggen op haar autopsietafel, wat het startsein is van een spannende zoektocht. Daarnaast ontdekken ze de lichamen waar alleen de botten nog van zijn overgebleven, ergens in een bos ver weg van de bewoonde wereld. Wie zijn deze mensen? De vragen stapelen zich in een razendsnel tempo op voor Maura en Jane. Het is moeilijk de identiteit te achterhalen van personen die jaren geleden zijn overleden. Als ze erachter komen dat deze personen niet zijn overleden aan een natuurlijke oorzaak komen ze achter een verschrikkelijk geheim. En wat heeft deze zaak te maken met de moord op het evenbeeld van Maura? Is er een verband? Deze vragen maken je als lezer zo nieuwsgierig dat je het boek in een ruk uit wilt lezen.

Het boek is zenuwslopend spannend doordat Gerritsen het verhaal uit zowel de ogen van de hoofdpersonen als de slachtoffers vertelt. Het verhaal wordt in twee lijnen vertelt wat uiteindelijk samenkomt tot een geheel. Je denkt continu mee met zowel Maura als Jane en vraagt je af wie de dader van de gruweldaden kan zijn. Tevens ga je als lezer verbanden zoeken tussen de twee onopgeloste zaken.

Naast het huiveringwekkende deel aan het boek, was het een grappig detail dat Maura liefde voelt voor een man die ze onmogelijk aan zich kan binden: een priester. Dit maakt dat je af en toe moet glimlachen om de situatie waar Maura zich in bevindt. Niet alleen een spannend boek, maar af en toe dus ook humoristisch.

Enige minpunt aan het boek is dat er op de achterkant van het boek al veel verklapt is. In het begin van het verhaal weet je daardoor al teveel wat het verhaal minder spannend maakt.

Buiten dat enige minpuntje is Zustermoord een geweldige pageturner. Als je begint met lezen, vraag jezelf dan eerst af of je nog iets belangrijks moet doen. Als je eenmaal bent begonnen in het boek is er geen houden meer aan en kun je niet meer stoppen met lezen voor je het uit hebt…

336

9789044314649