Thriller & Spanning Ambo | Anthos Oktober 2010

Zusje

Lackberg neemt je mee in de wonderschone landschappen van Zweden met de ongerepte natuur.

De winter loopt ten einde in de regio Fjollbacka. Patrik en Erica treffen de laatste voorbereidingen voor hun huwelijk. In Tanumshede, waar Patrik werkt, heerst grote opwinding. Het stadje wordt het decor voor een tv-serie. In de realitysoap Fucking Tanum gaan oud-deelnemers uit series als Big Brother een tijd in het stadje wonen en werken. De plaatselijke politiek en de middenstand zien dit helemaal zitten, ook al zijn de meeste deelnemers aan de serie enigszins beschadigde personen.

Dan wordt Tanumshede opgeschrikt door een dodelijk ongeval. Het lijkt het alsof het slachtoffer, Marit Kaspersen, dronken achter het stuur zat en is verongelukt. Alleen: Marit dronk nooit alcohol. Patrik en zijn collega’s gaan de zaak onderzoeken. De soap die Tanumshede welvaart en landelijke bekendheid moest brengen, laat diepe sporen na omdat iemand nog oude rekeningen te vereffenen heeft. Lukt het Patrik om de dader te stoppen voordat hij opnieuw toeslaat?

Dit is alweer de vierde fantastische thriller van Lackberg met Patrik en Erica in de glansrijke hoofdrollen. De twee zijn hartstikke druk met hun huwelijk die na jaren zijn eindelijk gaat plaatsvinden. De twee zijn dolgelukkig samen en met hun kleine dochtertje. Wanneer Patrik echter veel moet overwerken voor zijn werk, wordt de druk erg hoog in huize Hedstrom. Patrik en zijn collega’s moeten raadselachtige moorden oplossen dat in eerste instantie lijkt op een ongeluk, dit maakt het werk voor de rechercheurs extra te bemoeilijken.

Lackberg neemt je mee in de wonderschone landschappen van Zweden met de ongerepte natuur. In dit idyllische plaatsje zou je niet verwachten dat er gruwelijke moorden plaatsvinden. Lackberg heeft dit super mooie beschreven met de spanning die ze langzaam opvoert, komen er steeds meer duidelijkheden naar boven. Zoals we van Lackberg gewend zijn komen er verschillende personen in haar verhaal aan bod maar dit levert geen verwarring op. Eerder medeleven met elke inwoner van het dorpje.

Een fervent thrillerlezer zal snel doorhebben wie er niet pluis zijn in het dorpje en heeft dus snel de verdachte in zijn hoofd zitten. Dit is een minpuntje, maar doet zeker geen afbreuk aan Zusje. Wederom een staaltje meesterwerk van Lackberg!

372

9789041411778