Thriller & Spanning De Geus Februari 2014

Zuidas

Zuidas leest lekker weg en bevat korte hoofstukken waarin de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. Echt spannend wordt het daarentegen nergens.

Alice Bloemberg is sociaal een tikkeltje onhandig maar briljant met cijfers. Ze verruilt een boekhoudkantoor in Sittard voor een consultancybureau op de Zuidas. Als ze een grote vastgoedklant binnenhaalt, lijkt haar toekomst verzekerd. Tot haar duidelijk wordt dat men achter de schermen een vuil spel speelt. Steeds verder raakt ze verstrikt in de fuik van list en bedrog. Alice probeert staande te blijven in een omgeving waarin eerlijkheid soms tot de dood leidt.

In Zuidas maakt de lezer kennis met de onhandige Alice die vanuit Sittard naar Amsterdam vertrekt. Ze vertrekt van het plaatselijke boekhoudkantoor naar de Zuidas om als Consultant bij een toonaangevende organisatie te gaan werken. Haar eerste opdracht verprutst te bijna en ze doet er dan ook alles aan om de grote klant alsnog binnen te halen. Dat lukt, maar al snel krijgt ze spijt van haar actie…

Iedereen die een kantoorfunctie heeft in de zakelijke dienstverlening zal bepaalde aspecten van de Zuidas herkennen. En er benieuwd naar zijn… Dat het is aangedikt is een understatement. De naïeve en wat knullige Alice zou zich in het echte leven nooit staande houden op de Zuidas. Niet alleen de baan is voor haar nieuw, ook het leven in Amsterdam. Ondertussen probeert ze haar leven in Sittard achter zich te laten, mede door te breken met haar jeugdliefde Ties.

Het personage van Alice ontwikkelt zich gedurende het verhaal. De overige personages blijven daar wat bij achter. Ook maakt het verhaal soms bijzonder grote sprongen in de tijd. Een trip op een boot in het buitenland wordt uitvoerig beschreven, waarna je rustig maanden, zo niet jaren, vooruit in de tijd gaat. Dit komt de opbouw van het verhaal niet altijd ten goede.

Zuidas leest lekker weg en bevat korte hoofstukken waarin de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. Echt spannend wordt het daarentegen nergens. De ontknoping is wat dunnetjes en onrealistisch. Desondanks een prima verhaal dat heerlijk weg leest op een waaierige zondagmiddag.

284

9789044528268