Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Juni 2009

Zoon van de duivel

Stone houdt ook stevig de vaart in het verhaal, vanaf de eerste bladzijde wordt je al in het avontuur gestort.

Als Marak in de omgeving van de Drakentanden een gehangen priester aantreft en geconfronteerd wordt met een gewelddadig driemanschap, zijn dat slechts voorboden van de beproevingen die hem nog te wachten staan. Want ondanks Maraks indrukwekkende talent voor magie staat zelfs hij machteloos nu Carolia opnieuw ten prooi valt aan de oplaaiende godsdiensttwisten. De oorlogsvuren worden aangewakkerd als de patriarchen van de twee grootste godsdiensten besluiten tot heroprichting van hun militaire ridderorden, het Zonnelegioen en het Doodshoofdlegioen.

Maraks vrienden, priesteres Armana en gardeofficier Egon, worstelen intussen niet alleen met de toenemende rivaliteit tussen de godsdiensten maar ook met hun gevoelens voor elkaar. Er is een crisis voor nodig om de twee tot elkaar te brengen. Ver weg, ergens op de Neveleilanden, komt een kind ter wereld, een jongen van wie duidelijk is dat hij, eenmaal volwassen, over ontzagwekkende magische vermogens zal beschikken. Marak is de eerste die beseft welk fataal onheil over de wereld zal worden afgeroepen als de jongen in handen van de verboden cultus van Cataris zal vallen…

Adrian Stone (voorheen Ad van Tiggelen) kwam uit het niets met zijn eerste boek, Profeet van de duivel, en heeft me toen erg blij verrast. Deze nieuwe auteur had met zijn debuut een prachtig fantasy boek geschreven waarin religie en geschiedenis mooi in balans waren met spanning en avontuur. Nu is er dan eindelijk het vervolg; Zoon van de Duivel.

We volgens nog steeds Marak, een begiftigde magiër die in dienst staat van de god van Evenwicht. In het eerste boek bleek dat hij een afstammeling is van een machtige god. In Zoon van de duivel volgen we zijn avonturen verder. Hij komt al gauw weer in aanraking met de rode priesters. En het blijkt dat zij zich nog lang niet over hebben gegeven. Ook heersen er verschillende spanningen tussen de twee grootste godsdiensten, die van Vorg en die van Viguru, welke steeds verder oplopen. Catharis maakt hier dankbaar gebruik van…

Stone is er wederom in geslaagd een sterk boek neer te zetten. Marak blijft een prettig personage om te volgen, mede door zijn analytische kijk op dingen en zijn plicht als monnik van Ava om alles in evenwicht te brengen. Als lezer krijg je hierdoor inzicht in de begrippen goed en kwaad en merk je dat dit lang niet zo zwart/wit is. Je kan af en toe niet anders dan de link te leggen tussen de wereld van Marak en onze eigen wereld.

Stone houdt ook stevig de vaart in het verhaal, vanaf de eerste bladzijde wordt je al in het avontuur gestort. Verschillende plottwists, nieuwe karakters en nieuwe inzichten zorgen ervoor dat het verhaal nergens zijn vaart kwijt raakt terwijl het ondertussen wel overzichtelijk blijft. Wel blijf je na het lezen van dit deel met een hoop vragen zitten en merk je dat het verhaal nog duidelijk niet af is. Zoals zo vaak is bij een tweede deel van fantasy boeken, wordt het verhaal verlengd maar nog absoluut niet afgemaakt. Aan het einde verlang je als lezer alleen nog maar naar meer….

340

9789024529476