Waargebeurd Arena Augustus 2007

Zonder Natascha

Hoe een moeder alles overheeft voor de terugkeer van haar dochter, is aangrijpend en dat maakt dit boek aandoenlijk en mooi om te lezen.

Op 2 maart 1998 verdwijnt in Oostenrijk een tienjarig meisje. Rond vijf uur die middag dringt tot Brigitta Sirny-Kampusch door dat haar dochter niet thuiskomt. Acht jaar lang verkeerde Brigitta in een shocktoestand – iedere seconde was ze in gedachten bij haar dochter. Want in tegenstelling tot andere moeders die hun kinderen zien opgroeien, kon Brigitta slechts hopen. Hopen dat Natscha nog leefde, dat niemand haar pijn deed en dat ze haar ooit weer zou zien.

Zonder Natascha is geschreven door de moeder van Natascha Kampusch, die in 2006 plotseling opdook na een jarenlange opsluiting in een keldertje in een buitenwijk van Wenen. Het boek beschrijft de hel waarin Brigitta acht jaar lang heeft moeten leven. Hoe ze alles aangrijpt om maar iets te weten te komen over Natascha. Alle helderzienden passeren de revue. Ook komt de rol van de media aan bod, met zijn keerzijde. Als Natascha na acht jaar opeens weer verschijnt, worden moeder en dochter herenigt. ‘Ik ben niet seksueel misbruikt’, is een van de eerste dingen die Natascha tegen haar moeder zegt. Belangrijke woorden, en voorlopig ook de laatste woorden, want in de weken daarna wordt Natascha van haar moeder afgeschermd door een horde advocaten, psychologen en sociaal werkers. Opnieuw gekidnapt, opnieuw de hel.

Het boek leest als een trein. Korte zinnen volgen elkaar op en dat maakt het vlot en makkelijk leesbaar. Ook is het bizarre verhaal interessant, alhoewel uit sommige passages blijkt dat Brigitta niet over alle informatie beschikt. Zoals die passage waarbij de politie langsgaat bij één van de eigenaren van een wit bestelbusje.

Voor diegene die hopen meer te weten te komen over de acht jaar die Natascha opgesloten heeft gezeten, komt bedrogen uit. Dit is het verhaal van Brigitta, niet van Natascha. Maar hoe een moeder alles overheeft voor de terugkeer van haar dochter, is aangrijpend en dat maakt dit boek aandoenlijk en mooi om te lezen.

222

9789069749211