Thriller & Spanning De Boekerij Juli 2020

Zonder gezicht

Kate en haar assistent Tristan zijn een verrassend leuk duo en sluit je als lezer al snel in het hart.

Zestien jaar geleden was Kate Marshall een veelbelovende jonge politiedetective bij de Londense politie. Tot ze de opdracht kreeg een seriemoordenaar op te sporen, en hij haar eerst vond. Kate’s carrière eindigde in een schandaal en ze bleef getraumatiseerd, verraden en publiekelijk vernederd achter. Jaren later worstelt Kate nog steeds met de gevolgen als ze de kans krijgt haar verleden recht te zetten. Er lijkt een copycat-moordenaar actief die het afgrijselijke werk van zijn idool voortzet. Kate wordt opnieuw de verwrongen geest in getrokken van een moordenaar die ze maar al te goed kent. Ooit was ze het beoogde vijfde slachtoffer – en zijn opvolger lijkt vast van plan om het werk nu af te maken.

Zonder gezicht is het eerste deel van een nieuwe serie, ditmaal rondom Kate Marshall. De vorige reeks had Erika Foster in de hoofdrol en ook nu kiest Bryndza voor een vrouwelijk hoofdpersoon. Waar Foster bij de politie werkt, is Marshall een voormalig politievrouw die juist het korps heeft verlaten. Dit was tegen haar wil in en als Kate 16 jaar later betrokken wordt bij een nieuwe reeks moorden, gaat ze onbedoeld aan de slag als privédetective. Ze wordt weer betrokken bij politiezaken en dit bevalt haar beter dan verwacht…

Het boek begint meteen in sneltreinvaart. We zien Kate 16 jaar geleden en de reden waarom haar carrière bij de politie tot een einde kwam. Vervolgens wordt er een tijdsprong gemaakt naar het heden. Er is een nieuw korps actief maar echt voortvarend gaan ze niet te werk. Als Kate wordt gebeld door de forensisch patholoog, een oude bekende van haar, wordt ze meteen op scherp gezet. Het slachtoffer vertoont duidelijke overeenkomsten met een moordslachtoffer van 16 jaar geleden. Maar de dader zit vast, wat is er aan de hand?
Wanneer Kate, die als docente werkt aan een Universiteit, en haar assistent gevraagd worden twee ouders van een vermissend meisje te ondersteunen in hun zoektocht, ontdekt Kate een connectie tussen haar vermissing en een nieuwe reeks moorden.

Het verhaal is een typisch Bryndza verhaal, maar toch ook juist helemaal niet. Het boek bevat veel korte hoofdstukken en heeft een behoorlijke vaart, de moorden volgen elkaar in rap tempo op. De vlotte schrijfstijl van Bryndza heeft daar een groot aandeel in. Ook worden de hoofdstukken vanuit verschillende perspectieven verteld, waardoor de lezer een goed en compleet beeld krijgt. Kate en haar assistent Tristan zijn daarbij een verrassend leuk duo en sluit je als lezer al snel in het hart. Daarbij komt ook De kannibaal van Nine Elms aan het woord en speelt de relatie met zijn moeder een grote rol. En uiteraard blijft ook het perspectief van de dader niet onderbelicht.
In een spannend en actievol plot weet Bryndza al deze verhaallijnen subliem te laten samenkomen. Enig minpunt vond ik een ongeloofwaardige actie van de dader in de plot. Dat niemand bij de politie deze acties ooit opgemerkt heeft is ongeloofwaardig. Maar dat is dan ook werkelijk het enige minpunt van een verder ontzettend spannend en intrigerend boek.

Dit eerste deel uit een nieuwe reeks is zeer veelbelovend. Waar ik eerder al gecharmeerd was van Erika Foster, ben ik die hard fan van Kate Marshall!

400

9789022588819