Chicklit Sirene Juni 2007

Zoet!

Zoet! is deels een chicklit en deels een thriller. Het boek bevat aardig wat spannende momenten in de vorm van de stalker van Manuela.

Manuela heeft het goed voor elkaar: hoewel ze nog maar net klaar is met de kunstacademie wordt ze gescout door een galeriehouder. Ze krijgt een eerste solotentoonstelling en er worden vier kunstwerken aangekocht door een verzamelaar. Ook privé gaat het Manuela voor de wind. Ze vindt een huurster voor de bovenverdieping van haar nieuwe huis in de Amsterdamse Pijp en de nieuwe buurvrouw lijkt al snel een goede vriendin te worden. Maar dan krijgt Manuela een vreemd telefoontje, en een tweede, en een derde. En daar blijft het niet bij. Een anonieme persoon dringt op afschuwelijke wijze haar leven binnen. Langzamerhand bekruipt haar het akelige gevoel dat haar belager iemand is die haar diepste geheimen kent.

Nu eens geen bang vogeltje als hoofdpersoon, dat de gordijnen dichthoudt als ze wordt lastig gevallen door een onbekende. Nee, nu eens een stoere chick in de hoofdrol die niet makkelijk bang te maken is en zich niet uit het veld laat slaan. Manuela is een sterke jonge vrouw die steun vindt bij haar ietwat gekke en excentrieke tante Theresa. Theresa schaamt zich nergens voor en eigenlijk willen we allemaal wel zo’n gekke, heldhaftige tante.

Manuela, vriendin Jessica, vriend Stijn en tante Theresa zijn allemaal goed uitgediepte personages Ze verschillen onderling als dag en nacht. Van Gemerde heeft alle personages een duidelijk en sprekend karakter mee gegeven. Door deze duidelijkheid komen alle personages tot leven en kun je werkelijk elk personages begrijpen. Van de excentrieke tante en de verlegen Jessica tot de doorgedraaide buurvrouw aan toe. Ook hebben alle personages een belangrijke en intrigerende rol in het boek. Zij dragen stuk voor stuk bij aan het verhaal.

Zoet! is deels een chicklit en deels een thriller. Het boek bevat aardig wat spannende momenten in de vorm van de stalker van Manuela. Uiteraard is het een bekende uit de omgeving, waardoor je als lezer alle personages langs gaat lopen. Zal het die… of toch die? Iedereen is verdacht en dat maakt het boek leuk en het geeft het verhaal een spannend tintje mee. Nog leuker is dat het plot, ondanks het vele gissen naar de dader, totaal onverwacht de dader aanwijst. Dus toch…! Verder heeft het boek, behalve de dader, gewoon een goed doordacht en mooi afgemaakt eind. Zoet! is een leuk boek voor mensen die graag een chicklit lezen en eigenlijk ook wel van wat spanning in een boek houden.

224

9789058313126