Jeugd Moon April 2010

Zoenen & leugens

Henderson, zelf zowel journalist als schrijfster, schrijft vermakelijk, vlot en onderhoudend.

De populaire en knappe Dan McAndrew is vermoord. Daar twijfelt Scarlett Wakefield geen seconde meer aan. Scarlett had een oogje op Dan, die op mysterieuze wijze doodging tijdens een fesstje, vlak nadat ze elkaar hadden gekust. Scarlett denkt nu de moordenaar op het spoor te zijn. Het belangrijkste bewijsmateriaal blijkt een designertas te zijn. Maar wie is de eigenares van die tas? Is dat Plum, Scarletts gezworen vijandin? Of Lucy, die meer lijkt te weten over de ware toedracht van Dans plotselinge dood? Gelukkig krijgt Scarlett hulp van haar nieuwe, stoere vriendin Taylor, want het lijkt erop dat Dans moordenaar niet van plan is het bij een moord te laten…

Dit is het tweede deel uit de Scarlett-reeks. Hierin staat de zestienjarige Scarlett centraal, die het niet bepaald makkelijk heeft. De jongen met wie ze het eerst zoende, viel er dood bij neer en ook sociaal gezien staat ze niet aan de top. In plaats van in haar stulpje te kruipen, ontpopt ze zich tot een heuse Veronica Mars: samen met haar vriendin Taylor gaat ze op onderzoek uit. Dit zorgt voor een verrassende mix van spanning en vermaak.

Scarlett pakt het namelijk niet altijd goed aan, maar boekt wel resultaten. Henderson heeft hiermee een redelijk geloofwaardig personage neergezet. Het enige ongeloofwaardige is het feit dat de politie overal buiten wordt gehouden. Het versterkt de spanning echter wel, want Scarlett staat er praktisch alleen voor en moet dus veel improviseren.

Ondanks dat dit het tweede deel is in de Scarlett-reeks, krijg je als lezer niet het gevoel veel te missen. De gedachtesprongen die Scarlett maakt zijn ruimschoots voldoende om een beeld te krijgen van de gebeurtenissen in boek een. Henderson, zelf zowel journalist als schrijfster, schrijft vermakelijk, vlot en onderhoudend. Eenmaal begonnen in Zoenen & Leugens wil je niet meer ophouden.

320

9789049923433