Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Mei 2012

In zijn naam

Het shockeffect, wat Christer wel wist te bereiken met zijn debuut Het Stonehenge Ritueel, blijft ditmaal uit. De twee verhaallijnen komen samen en de link is ook duidelijk, maar ik had hier een diepere laag in verwacht.

Los Angeles wordt opgeschrikt door een reeks bizarre moorden. Pas bij de moord op Tamara Jacobs, scenarioschrijver van een film over de Lijkwade van Turijn, vindt de politie een aanwijzing. Tamara hield haar onderzoek voor de blockbusterfilm angstvallig geheim. Niemand mocht weten hoe de film af zou lopen, niemand kende het hele script. En ze had uitstekende bronnen: tot diep in het Vaticaan. De finale van de film zou de hele wereld versteld doen staan… Inspecteurs Mitzi en Nic volgen het spoor van Californië tot in het Vaticaan. Vinden zij de moordenaar door het geheim achter de Lijkwade van Turijn te ontraadselen?

Mitzi blijft in Los Angeles en wordt daar op verschillende moordzaken gezet, er lijkt een seriemoordenaar actief. Nic daarentegen wordt naar Italië gestuurd om, in samenwerking met de politie aldaar, de waarheid te achterhalen aangaande de lijkwade van Turijn en de link te leggen met de moord op Tamara Jacobs. Nic zit echter een maand voor zijn ‘pensioen’ en zit helemaal niet te wachten op een buitenlandse trip en ingewikkelde moorden. Al snel na zijn aankomst in Italië wordt hij van alle kanten tegengewerkt en begint het actiespektakel.

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven vertelt en kent eigenlijk twee losse verhalenlijnen die in het plot samenkomen. Beide verhaallijnen zijn interessant en spannend. Mede doordat het verhaal dat zich afspeelt in Los Angeles ook wordt vertelt vanuit het perspectief van de moordenaar. De karakters van Mitzi en Nic worden goed uitgediept en komen echt tot hun recht. De lezer leert beide personages kennen en snapt de beweegredenen.

Het plot zit prima in elkaar en alle vragen worden beantwoord. Toch ben ik als lezer niet helemaal tevreden en had meer verwacht. Het shockeffect, wat Christer wel wist te bereiken met zijn debuut Het Stonehenge Ritueel, blijft ditmaal uit. De twee verhaallijnen komen samen en de link is ook duidelijk, maar ik had hier een diepere laag in verwacht.

Desalniettemin stelt Christer wederom niet teleur. Goed uitgewerkte personages, actie, spanning en een behoorlijke vaart in het verhaal. Ik kijk uit naar het derde boek van Christer.

353

9789024550197