Bundels, Columns, Strips Maarten Muntinga Juni 2007

Zijn we er al?

In Zijn we er al? hoeven we geen vernieuwend werk te verwachten aangezien van Straaten de welbekende weg inslaat.

Peter van Straaten is voornamelijk bekend van zijn tekeningen die in Het Parool verschijnen. Ook verschijnt ieder jaar de welbekende Zeurkalender van zijn hand. In 2007 verscheen het boekje Zijn we er al? In dit boek is een selectie tekeningen opgenomen waarin de typische vakantieganger aan bod komt. Dan gaat het voornamelijk om het type zeurderige personen tijdens hun vakantieperikelen. Werkelijk elk vakantieprobleem of elk zeurmoment wordt weergegeven in tekeningen met onderschrift. Deze typische vakantieperikelen weet van Straaten goed vast te leggen.

Van Straaten was voor mij geen onbekende voor ik aan het boek begon. Eerder al had ik werk van Straaten gezien in deZeurkalenderZijn we er al? borduurt eigenlijk voort op de Zeurkalender. Ook dit maal bevatten de tekeningen het typische negatieve onderschrift van van Straaten. Dat is ook net het punt waar ik over val: negativisme. Het boek is wel erg negatief. Onder werkelijk geen enkele tekening staat een vrolijke noot. Wel is het zo dat naarmate je verder leest dit negativisme minder opvalt. Waarschijnlijk zal het boek de wat oudere personen meer aanspreken dan de jeugd, ook gezien de tekenstijl.

In Zijn we er al? hoeven we geen vernieuwend werk te verwachten aangezien van Straaten de welbekende weg inslaat. Voor fans een geruststelling en teken om het boek aan te schaffen, voor niet-fans het tegenovergestelde.

160

9789041707024