Literatuur & Romans The House of Books Februari 2009

Zijn andere vriendin

Het verhaal is niet echt sterk, evenmin als het plot.

Mia is al jaren gelukkig met Pete. De passie en spontaniteit in hun relatie zijn minder geworden, maar dat is toch normaal? Tot ze op een avond struikelt over zijn mobiele telefoon en een sms’je leest dat het bloed in haar aderen doet stollen. Alles – de intieme toon, de kusjes op het eind, Pete’s vaagheid over de afzender ‘Liz’ – is fout. En plotseling dringt het genadeloos tot Mia door: Pete gaat vreemd! Ze zou hem voor het blok kunnen zetten, maar Pete opgeven is geen optie voor Mia. Alleen, in het donker, terwijl haar wereld zojuist is ingestort, smeedt ze een koelbloedig plan.

Zijn andere vriendin beschrijft het verhaal dat voor iedere vrouw een nachtmerrie moet zijn. Mia komt er na jaren van gelukkig samenzijn achter dat haar man Pete vreemd gaat. Niet een enkel avontuurtje, maar een heuse affaire houdt hij erop na. In tegenstelling tot wat veel vrouwen doen: hun man de deur uit gooien, zint Mia maar op een ding. Wraak!

Mia verandert van een gelukkig getrouwde vrouw in een op wraak beluste dame die niets en niemand ontziet. Helaas is Dawson hier iets te ver in doorgeslagen. Op een gegeven moment worden de acties van Mia ongeloofwaardig en dat doet afbreuk aan het verhaal. De lezer gaat bijna denken dat Mia een psychopaat is en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van Dawson. Het is jammer dat Dawson vooral in gaat op het wraakaspect en minder op het persoonlijke aspect. Mia is alleen maar druk met wraak nemen waardoor je toch geen medelijden of sympathie voor haar gaat opbrengen. Het personage wordt op het persoonlijke aspect niet voldoende uitgediept.

Het verhaal is niet echt sterk, evenmin als het plot. Toch is het uitermate vermakelijk dat nu eens niet de geijkte paden worden bewandelt en dat we jet verhaal volgen vanuit het oogpunt van de bedrogen vrouw.

272

9789044322699