Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Februari 2014

Zielloos

Hartman weet in het plot alles samen te laten komen. Ook hier voegt ze een behoorlijke dosis actie en vaart toe en stelt niet teleur. Ze geeft de fans dat wat ze van haar verwachten.

In Zielloos, het derde deel van de Jessica Haider-serie wordt Zuid-Limburg geteisterd door een moordenaar die zijn slachtoffers op huiveringwekkende wijze tentoonstelt. Vanaf de vondst van het eerste, zwaar verminkte lijk beseft rechercheur Jessica Haider dat er een boodschap schuilt in de manier waarop de moordenaar te werk gaat en voor wie de boodschap is bedoeld.
Ze trekt haar eigen plan, wars van het grootschalige onderzoek dat door de media op de voet wordt gevolgd. Een spoor van de dader leidt haar naar een klooster in de Eifel waar nonnen ogenschijnlijk vreedzaam leven bidden en bijen houden, maar intussen een onheilspellend geheim bewaken.

Als collega-rechercheur David Berghuis wordt ontvoerd en hem een gruwelijk lot lijkt te wachten, start Jessy een race tegen de klok om hem te vinden. Een race die bemoeilijkt wordt door een bijna onmogelijke opdracht van Saligia die oude wonden openrijt en haar tot in het diepst van haar ziel raakt. Kan Jessy haar missie voortzetten, als de prijs voor gerechtigheid onmenselijk hoog dreigt te worden?

Zielloos is het derde deel in de serie rondom rechercheur Jessica Haider. Haider is een personage om te haten en om van te houden. Ergens is het een stoer wijf die haar eigen plan trekt en het beste met haar vrienden voor heeft, aan de andere kant is ze niet vies van casual sex en een snuif op zijn tijd. Dit maakt Haider menselijk, maar wel een typische rechercheur zoals we er velen voorbij zien komen in dit type thrillers.

De eerste twee delen uit deze serie waren harde actiethrillers en ook Zielloos stelt daarin niet teleur. Hartman schroomt niet vreselijke martelingen, moorden en gruwelijke gebeurtenissen aan het papier toe te vertrouwen. Ze spaart haar personages, maar zeker ook haar lezers, hierin niet. Dit spreekt alleen maar voor haar. Hartman is zeker geen softe thrillerauteur. Ze weet wat haar lezers aankunnen.

Het boek is prima te lezen zonder de afzonderlijke delen eerst te hebben gelezen. Toch zou ik dit wel aanraden, al is het alleen maar om Haider beter te begrijpen. Hartman grijpt regelmatig terug op gebeurtenissen uit de eerdere twee delen, maar op een dergelijke manier dat het voor iedere lezer prima te begrijpen is.

Hartman weet in het plot alles samen te laten komen. Ook hier voegt ze een behoorlijke dosis actie en vaart toe en stelt niet teleur. Ze geeft de fans dat wat ze van haar verwachten. Zielloos is een fijn derde deel in de reeks rondom Jessica Haider. Als je genoten hebt van de eerste twee delen, dan kun je zeker deel drie aanschaffen zonder teleurgesteld te worden.

280

9789045204840