Literatuur & Romans Karakter Uitgevers April 2010

Zeven vrouwen later

Een prima boek voor de lome stranddagen, een makkelijke weglezer. Daar is echter ook meteen alles mee gezegd.

Zeven vrouwen later is een prima boek voor op vakantie: vermakelijk, een vleugje spanning en niet al te serieus. In dit boek volgen we de twee vrienden Mick en Chris en hun onverzadigbare drang naar seks. Mick is getrouwd en heeft twee zoontje en ook Chris heeft een vriendin. Dat neemt echter niet weg dat zij meerdere avonden per week in café De Buurvrouw zitten om vrouwelijk schoon op te pikken. De heren zijn daar zowel geliefd als gehaat, maar bekend zijn ze in die kringen zeker. Op een avond ontmoet Mick Susan en dan gebeurt er iets wat hij altijd probeert te voorkomen: hij wordt verliefd. Al snel vliegen de sms-berichten over en weer en verzand hij in een steeds heftiger wordende affaire. Hij weet echter niet dat Susan een verschrikkelijk geheim met haar meedraagt en dat hij daar steeds verder in mee wordt gezogen.

Het verhaal lijkt in het begin de goede kant op te gaan. Het is interessant om de gedachtegang van een notoire vreemdganger te volgen. Helaas slaat Guliker halverwege het verhaal door en wordt het ongeloofwaardig. De twee volwassen mannen lijken wel twee zestienjarigen die voor het eerst een naakte vrouw zien. Werkelijk alles doen ze om een vrouw in bed te praten en onderling worden er zelfs wedstrijdjes gehouden. Wanneer de heren met twee vrouwen in dezelfde hotelkamer belanden en uiteindelijk zelfs van vrouw wisselen, lijkt Guliker meer te gaan voor de seksescapades dan voor het verhaal en dat is een gemiste kans. De auteur had het verhaal meer diepgang kunnen geven. Bij aanvang van het verhaal kan de lezer zich nog verplaatsen in de hoofdpersoon en hem zijn vreemdgaan vergeven. Halverwege het verhaal wordt het een ongeloofwaardige slappe zak. Het is zonde dat Guliker de ingezette toon bij aanvang van het verhaal niet vast lijkt te kunnen houden.

320

9789061127482