Literatuur & Romans Artemis & Co Oktober 2012

Zeven dagen zonder

De vijf vriendinnen verschillen behoorlijk qua karakter, hoe ze in het leven staan en wat ze hebben meegemaakt in het verleden. Hierdoor kan de lezer de personages goed uit elkaar houden en voegt elk karakter ook daadwerkelijk wat toe.

De vijf vriendinnen Eva, Judith, Kiki, Estelle en Caroline zien elkaar iedere eerste dinsdag van de maand in het Franse restaurant Le Jardin. Ze nemen een gemeenschappelijk besluit: samen onthaasten, ontslakken en afvallen is het devies. Voor hun jaarlijkse uitstapje gaan ze naar het afgelegen kasteelhotel Achenkirch om lichaam en geest in balans te brengen. Zeven dagen zonder afleiding: geen telefoon, geen internet, geen mannen, geen familieverplichtingen of werkdruk. Helaas ook zeven dagen zonder eten. In theorie dan. Knagende honger, starre regels en meegereisde problemen leiden tot steeds nieuwe uitvluchten en ondermijnen iedere kuur. In plaats van ontspanning is er sprake van misverstanden, strijd en slapeloze nachten. Eva staat de zwaarste beproeving te wachten: achter de dikke vestingmuren gaat ze op zoek naar haar vader. Ze ontdekt echter dat je bepaalde familiegeheimen beter kunt laten rusten.

Zeven dagen zonder is het vervolg op De dinsdagvrouwen, maar dit tweede deel is prima afzonderlijk te lezen. Peetz gebruikt de eerste hoofdstukken nog deels om kort terug te pakken op gebeurtenissen uit het eerste deel. Vervolgens gaat het verhaal echt van start. Stond in deel één nog voornamelijk Judith centraal, die haar man had verloren, in dit tweede deel gaat het voornamelijk om Eva. Ze is gelukkig getrouwd en heeft kinderen, maar weet niet wie haar biologische vader is. Ze legt de link met een detoxhotel in Duitsland en weet haar vriendinnen over te halen hier een weekje door te brengen. Terwijl de vier dames moeite hebben om het ontslakken en niet eten vol te houden, gaat Eva op onderzoek uit in het hotel en in het lagergelegen dorpje.

Het verhaal gaat lekker vlot van start, bevat voldoende gebeurtenissen en door de korte hoofdstukken leest het snel weg. Als je eenmaal in het verhaal zit is het lastig om het boek nog weg te leggen. Bij mij was het dan ook in een middag uit…

De vijf vriendinnen verschillen behoorlijk qua karakter, hoe ze in het leven staan en wat ze hebben meegemaakt in het verleden. Hierdoor kan de lezer de personages goed uit elkaar houden en voegt elk karakter ook daadwerkelijk wat toe. Doordat Peetz in het boek één personage de hoofdrol laat spelen, blijven de andere karakters soms wel wat op de achtergrond en is het af en toe wat oppervlakkig.

Verder is het verhaal vrij voorspelbaar. Ondanks dat voert vriendschap duidelijk de boventoon. Vanaf begin af aan is duidelijk dat deze dames elkaar steunen, ongeacht wat er dan ook moge gebeuren. Peetz heeft deze vrouwenvriendschap mooi op papier weten neer te zetten. Verder is het gewoon een heerlijk verhaal om je even helemaal in te verliezen.

Ik heb de vriendinnengroep in mijn hart gesloten en hoop eigenlijk dat Peetz alle vijf de vrouwen een keer de hoofdrol laat spelen in een van haar boeken… Dan kan de trouwe fan nog even vooruit!

279

9789047203223