Thriller & Spanning

Zeezicht

Het verhaal heeft een erg lange aanlooptijd nodig wil het enigszins spannend worden. De eerste 200 bladzijden lezen als een roman waarin Anouk gevoelens ontwikkelt voor een andere man.

Tijdens de vakantie in Bergen aan Zee heeft de man van Anouk eindelijk weer tijd voor zijn gezin. Maar tijdens de surpriseparty voor zijn veertigste verjaardag slaat het noodlot toe… Door de crisis zit de jaarlijkse vakantie naar Spanje er dit jaar niet in voor Jan en Anouk. De meubelwinkels waarvan Jan eigenaar is draaien minder goed en een luxe vakantievilla kunnen ze nu niet betalen. In plaats daarvan gaan ze met hun kinderen Timo en Lena naar Bergen aan Zee, waar ze gratis in het vakantiehuis van een bevriende zakenrelatie kunnen verblijven. Anouk is hard toe aan de vakantie. De laatste maanden zijn erg druk geweest. Doordat Jan personeel heeft moeten ontslaan, moest ze voortdurend bijspringen en dat naast haar eigen baan en de zorg voor de kinderen. Bovendien zijn de spanningen in haar huwelijk opgelopen. Jan heeft meer oog voor zijn computer dan voor haar en dat is zich gaan wreken. Anouk hoopt op vakantie weer dichter tot elkaar te komen. In eerste instantie lijkt dat ook te gebeuren: Jan is ontspannen en als hij ook nog te horen krijgt dat de zaak een grote order heeft gekregen, gaat het eindelijk wat beter met zijn humeur. Anouk probeert op haar beurt iets positiefs te doen en organiseert een surpriseparty voor zijn veertigste verjaardag. Had ze dat maar nooit gedaan..

Wat mij nog het meest aansprak aan dit boek is dat het verhaal zich afspeelt in Bergen aan Zee, een dorpje naast mijn woonplaats. Ik was dan ook zeer benieuwd in hoeverre in bepaalde zaken zou herkennen. Helaas viel dat nogal tegen. Het had een willekeurige villa in ieder dorp aan zee kunnen zijn. Neemt niet weg dat Van Rijn er goed in geslaagd is om de typische zomerse sfeer op papier te zetten. Je voelt de zon branden op je hoofd en het zand tussen je enen.

We leren de gehele familie goed kennen, niet alleen Anouk maar ook de mensen die dicht bij haar staan. Minpunt is wel dat haar man behoorlijk op de achtergrond blijft. Dit maakt dat het de lezer weinig doet als hem wat overkomt…

Het verhaal heeft een erg lange aanlooptijd nodig wil het enigszins spannend worden. De eerste 200 bladzijden lezen als een roman waarin Anouk gevoelens ontwikkelt voor een andere man. Spanning is dan ook ver te zoeken. Alleen het laatste deel van het boek is spannend te noemen. De dader komt voor mij uit onverwachte hoek, al mis ik wel wat betrokkenheid met het verhaal. De plot is goed gevonden, maar komt wel behoorlijk uit de lucht vallen.

Zeezicht is wat we mogen verwachten van deze auteur, fijne ontspanning maar geen hoogstaande literatuur. Persoonlijk spreken deze zomerverhalen mij ook meer aan dan de winterverhalen.

277

9789460683619

Over de recensent

Linda de Reus

Linda de Reus

Linda de Reus (1983) is niet anders gewend dan vele boeken te verslinden. Haar droom is uitgekomen met het beheren en actueel houden van Boekreviews. Het lezen zat er al jong in. Als ze naar de bibliotheek ging nam ze altijd het maximaal aantal te lenen boeken mee, zes stuks, plus nog eens drie tijdschriften. En dat elke week.

Linda houdt van verschillende genres. Meestal leest zij Nederlandse literatuur, romans en thrillers.

Naast het lezen zijn haar grootste hobby's reizen, concerten, films en theater. Ze is (samen met een partner) eigenaar van een recruitment bureau. Linda is moeder van een zoon, Mads.