Xander Uitgevers Januari 2015

Zand erover

Het is een pakkend verhaal en iedere lezer zal zich wel in een van de personages kunnen herkennen.

Wanneer er een familiehuis op Vlieland leeg komt te staan, hoeft Fien niet lang na te denken: ze verhuist. Op Vlieland wil ze genieten van de rust en de natuur. Fien heeft geen relatie, geen baan en geen vrienden meer. En dat is allemaal haar eigen fout. Ze wil opnieuw beginnen, eindelijk haar gevoel volgen en een streep onder het verleden zetten. Maar dan stapt er iemand van de veerpont die ze nooit meer dacht terug te zien… Het rustige eilandleven is ver te zoeken als er nieuwe vriendschappen en romances ontstaan en Fiens verleden haar op allerlei manieren lijkt in te halen. Neemt haar leven dan toch een nieuwe wending?

Al enige tijd volg ik Elsbeth Witt op Twitter en daar laat ze zich regelmatig van haar grappige kant zien. Ooit las ik een deel uit haar befaamde Barista! reeks en dat is mij goed bevallen. Toen ik na het lezen van enkele dikke thrillers toe was aan wat luchtigers, besloot ik Zand erover erbij te pakken.

In het verhaal volgen we Fien. Ze heeft haard en huis achter zich gelaten om op Vlieland te gaan wonen. In eerste instantie tijdelijk, maar al snel bevalt dit zo goed dat ze besluit te blijven. Het wonen en een leven opbouwen op een klein autovrij eiland heeft Witt mooi beschreven. Ook heeft ze Vlieland heel levendig beschreven. Je ziet de straten zo voor je, hoort de wind ruisen en ruikt haast de zee. Doordat Fien er echt een leven gaat opbouwen, leren we ook meer over de andere kant van Vlieland en niet alleen over het toeristische gedeelte.

Zand erover wordt omschreven als verhaal over de welbekende dertigersdip. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Wat Fien doet, al haar schepen achter haar verbranden en ergens anders helemaal opnieuw beginnen, kan ook als twintiger of zelfs veertiger.

Het verhaal leest in sneltreinvaart en Witt beschikt over een pakkende schrijftsijl. Het verhaal is echter wel erg voorspelbaar, al bij het lezen van de achterflap weet je hoe het met Fien zal aflopen. Toch heeft Zand erover mij zeker weten te vermaken. Het is een pakkend verhaal en iedere lezer zal zich wel in een van de personages kunnen herkennen. Dat maakt het ook een herkenbaar verhaal. Het lezen van Zand erover heeft mij wel doen besluiten om toch ook de andere twee delen uit de Barista! reeks die ik nog niet heb gelezen, erbij te gaan pakken. Even je verstand op nul en je heerlijk laten onderdompelen in andermans sores.

310

9789401604888