Thriller & Spanning De Geus Oktober 2014

Woede

Dahl weet in het plot alles samen te laten komen en beide verhaallijnen lopen uiteindelijk perfect in elkaar over. Dat is knap.

Een gerenommeerde plastisch chirurg wordt opgehangen in zijn huis aangetroffen. In een Stockholmse kroeg sterft een Albanese wapenhandelaar in een hagel van kogels. En op het voormalige gevangeniseiland Capraia vindt een hooggeplaatste politicus de dood. De leden van het Europese Opcop-team moeten de samenhang tussen deze moorden aan het licht brengen. Ze ontdekken dat twee seriemoordenaars tegelijkertijd actief zijn. En dat een van hen het op een medewerker van het politieteam heeft voorzien.

In het boek volgen we de diverse leden van het Opcop-team. Het verhaal begint dan ook met een korte opsomming van de namen en bijbehorende functie van deze leden. Vervolgens gaat het verhaal in vliegende vaart van start. Het begint met een gruwelijke scène op een kannibaleneiland en al snel wordt de eerste moord gepleegd en volgen er meer. Het Opcop-team ontdekt een link met eerder gepleegde, nooit opgeloste, moorden uit het verleden. De zaken worden nog wat ingewikkelder als de slachtoffers in diverse landen vermoord blijken te zijn. Dit resulteert erin dat alle leden volledig worden ingezet en ook diverse Europese landen aan bod komen. Het gebeurt regelmatig dat een van de leden drie uur na een vergadering op stel en sprong naar het buitenland vliegt. Dit houdt de vaart zeker in het verhaal. Ondanks dat het nergens echt spannend is, is het zeker wel vermakelijk. Het is weinig spannend omdat de slachtoffers altijd al vermoord zijn alvorens het team in actie komt. Het vleugje spanning weet Dahl uiteindelijk toe te voegen in het kat-en-muis spel tussen een van de leden van het Opcop-team en de moordenaar.

Het is eigenlijk jammer dat de achterflap al de informatie weggeeft dat er een tweetal seriemoordenaars actief zijn. Het eerste deel van het op te lossen raadsel wordt zo al verklapt. Toch doet dit geen afbreuk aan het verhaal. Dahl weet in het plot alles samen te laten komen en beide verhaallijnen lopen uiteindelijk perfect in elkaar over. Dat is knap. Ook is het prijzenswaardig dat Dahl niet voor het standaard einde kiest maar lef toont en van de gebaande paden afwijkt.

Het enige minpunt aan het verhaal vind ik dat de diverse personages flink onderbelicht blijven. De lezer komt niets te weten over bijvoorbeeld de thuissituatie van deze personen of wat ze gevormd heeft tot de persoon die ze vandaag de dag zijn. Het draait puur en alleen om het spannende verhaal en minder om de karakters die het verhaal kleuren. Dat is een gemiste kans. De lezer gaat zich zo ook niet binden met de hoofdpersonen. Verder is Woede een prima actiethriller die menig fan van het genre zal weten te bekoren.

512

9789044524291