Thriller & Spanning A.W. Bruna

Wildernis

Harper heeft haar naam definitief op de kaart gezet en bewijst zeker geen eendagsvlieg te zijn. Ik kijk reikhalzend uit naar een volgend boek van haar hand.

Met enige tegenzin beginnen vijf vrouwen aan een zware, regenachtige trektocht. Slechts vier van hen bereiken de eindstreep. De tocht door het ruige achterland van Australië was bedoeld om de vijf collega’s uit hun kantoorbubbel te halen en zo meer kracht en teamgevoel te creëren. Aaron Falk, agent bij de federale politie, is extra geïnteresseerd in de vermiste vrouw, Alice Russel. Ze is de klokkenluider in Falks onderzoek – en wist bepaalde geheimen. Over de firma waar ze werkte en over haar collega’s. In plaats van over een trektocht met een hechte samenwerking als resultaat, krijgt Falk verhalen te horen over een tocht vol beschuldigingen, agressie en afbrokkelend vertrouwen. En hoe dieper hij in de verdwijningszaak duikt, hoe groter de gevaren lijken te worden…

Wildernis is het tweede boek van de Australische Jane Harper. Haar debuut, De droogte, werd door de pers goed ontvangen. Al hoorde ik vanuit mijn omgeving ook mindere verhalen over haar debuut. Mij wist het echter van begin af aan te boeien en zodoende kon ik ook niet wachten op het verschijnen van haar tweede boek.

In Wildernis volgen we vijf vrouwen, collega’s, die een paar dagen de wildernis ingaan. Alle dames hebben zo hun eigen verleden binnen de organisatie, wat maakt dat specifiek deze groep is samengesteld. Tegelijkertijd gaat er ook een groep van vijf mannen de wildernis in, deze lopen echter een andere route dan de dames. Wanneer Alice niet uit het bos terugkeert beginnen de vragen te komen en de verdachtmakingen zich op te stapelen. Alice speelde dubbelspel, ze werkte samen met de politie aangaande enkele gebeurtenissen binnen het bedrijf. Is dit wat haar fataal is geworden of spelen er toch ook andere zaken en belangen mee?

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, afwisselend uit dat van de dames en uit dat van rechercheur Falk. Falk heeft de lezer ook al leren kennen in het debutut van Harper en persoonlijk vind ik het erg leuk dat hij ook nu zijn opwachting maakt. De lezer leert hem beter kennen, met name als het gaat om de relatie met zijn, inmiddels overleden, vader. Zijn collega Carmen weet op subtiele wijze steeds meer los te peuteren bij Falk.
Tegelijkertijd komt de lezer steeds meer te weten over de tocht van de dames. De hoofdstukken vanuit hun perspectief zijn opgedeeld in de verschillende dagdelen, donderdagochtend, donderdagmiddag etc. Dit maakt dat Harper gaandeweg steeds meer het tipje van de spreekwoordelijke sluier oplicht. Doordat zij steeds kleine beetjes informatie geeft, blijf je als lezer doorlezen en aan het boek gekluisterd. De prettige schrijfstijl van Harper werkt ook zeker mee aan het steeds maar door willen lezen.

De plot zit goed in elkaar, voor mij als fervent thriller lezer was lang onduidelijk in welke hoek ik het moest zoeken. Harper weet de lezer daar in het ongewisse te laten en alsnog te verrassen. Ook het motief is goed uitgewerkt. De lezer komt daadwerkelijk te weten wat de dader tot deze daden heeft aangezet. Iets wat ik in andere thrillers nog weleens mis. Enig minpunt aan het verhaal is het speurwerk van Falk. Hij komt vrij makkelijk achter de ware toedracht, hier had ik wel meer inventiviteit van de auteur verwacht.

Wildernis heeft mij zeker weten te bekoren. Harper heeft haar naam definitief op de kaart gezet en bewijst zeker geen eendagsvlieg te zijn. Ik kijk reikhalzend uit naar een volgend boek van haar hand. Complimenten ook voor de ontwerper van het omslag. Onheilspellend en met een donkere wolk boven het hoofd. Exact zoals het er in het boek aan toegaat.

368

9789400509740