Waargebeurd The House of Books Juni 2009

Wilde honing

Een must om te lezen voor liefhebbers van Afrika, dieren en het najagen van dromen.

Op Stone Hills, een wildreservaat in Zimbabwe, wonen Bookey en Richard Peek met hun zoon David midden in de Afrikaanse natuur. Er lopen jachtluipaarden en leeuwen rond, giraffen en gnoes, olifanten en luidruchtige bavianen. Bookey heeft al veel verweesde wilde dieren grootgebracht, waaronder Poombi, een charmant wrattenzwijntje. Op een dag ontfermt ze zich over een beestje met een ijzingwekkende reputatie: Badge, een even aanbiddelijke als temperamentvolle honingdas. Maar hoe lang kunnen de Peeks hun dieren nog beschermen in het door politieke onrust geteisterde Zimbabwe? Gelukkig is er op het betoverende Stone Hills nog veel hoop en vreugde. Niet kan de vrede verstoren van de heuvels die er altijd zullen zijn.

Wilde honing is een fascinerend verhaal over een dappere vrouw met een onvoorwaardelijke liefde voor Afrikaanse dieren. Bookey vertelt in geuren en kleuren over de avonturen die zij meemaakt in de tijd dat ze samen met haar man en zoon in het wildreservaat wonen. Hierbij laat ze zien hoe het dagelijkse leven in de wildernis er voor haar uitziet. Zo heeft ze behoorlijk wat dieren die zij heeft opgevangen en verzorgd. De band die zij met haar dieren heeft weten op te bouwen is echt bijzonder en hartverwarmend. Op een dag krijgt ze de zorg over Badge, een kleine honingdas die ze alles probeert te leren om te kunnen overleven.

Het verhaal wordt wat triest wanneer Bookey en haar gezin door politieke dreiging worden gedwongen Stone Hills te verlaten. Bookey gaat echter pas naar Australië voordat ze er wel en zeker voor heeft gezorgd dat alle dieren een veilig onderkomen hebben.

Wilde honing wordt zo levensecht beschreven dat je jezelf bijna op Stone Hills waant. Wel verwacht je dat het boek geheel over de honingdas gaat terwijl deze pas aan het einde van verhaal opduikt. Hoe dan ook is het een fantastisch boek over het leven in Afrika en worden alle avonturen die Bookey meemaakt met haar dieren met veel humor verteld. Een must om te lezen voor liefhebbers van Afrika, dieren en het najagen van dromen.

272

9789044323818