Waargebeurd Mistral Februari 2012

Wij allemaal

Het verhaal van Kim Noble maakte al ontzettend veel indruk toen ze bij Oprah te gast was, en in dit boek neemt ze je mee op een ongelooflijke reis door haar jeugd, haar onbegrip, haar angsten, haar verlangens en haar strijd voor de voogdij van haar dochtertje.

Al op jonge leeftijd gebeurden er verschrikkelijke dingen in het leven van Kim Noble. Ze was klein, weerloos en hulpeloos. Toen vond haar kindergeest een uitweg: zich verstoppen.

Pas jaren later, wanneer ze de diagnose dissociatieve persoonlijkheidsstoornis (DIS) krijgt, vallen een hoop puzzelstukjes op zijn plaats. Naast Kim blijkt haar geest uit meer dan twintig verschillende persoonlijkheden te bestaan, van een strenggelovige vrouw tot een extravagante gay en zelfs een tweejarig meisje. Ze brengen haar in problemen waar ze totaal geen weet van heeft. Zoals Kim zelf zegt: ‘Als het niet zo tragisch was, had ik erom kunnen lachen.’

Wauw, is het enige wat ik zou willen schrijven. Wauw, wat is dit een prachtig boek. Het verhaal van Kim is ontzettend heftig en bijna niet voor te stellen. Een kind dat zulke verschrikkingen meemaakt dat haar geest versplinterd: de problemen die dit veroorzaakt zijn niet in te denken. Noble- of beter: huidig dominante identiteit Patricia- beschrijft op rauwe, indringende wijze over haar leven. De verschrikkingen die ze meemaakt in de verschillende psychiatrische instellingen waar ze in wordt gestopt, haar onbegrip voor de situaties waarin ze terechtkomt, de tol die het eist van haar familie: Patricia windt er geen doekjes om.

Momenteel heeft Patricia haar leven aardig op orde. Ze heeft een tienerdochter -waarvan ze het bestaan pas wist toen ze al zes jaar oud was- en schildert. Beter gezegd: het merendeel van de persoonlijkheden schildert, als therapie. En dat is hard nodig, want lang niet alle persoonlijkheden accepteren dat ze het lichaam van Kim moeten delen met nog tientallen anderen. Het is prachtig om te lezen hoe Patricia en de anderen blijven knokken voor een normaal leven -voor zover dat mogelijk is uiteraard.

Het verhaal van Kim Noble maakte al ontzettend veel indruk toen ze bij Oprah te gast was, en in dit boek neemt ze je mee op een ongelooflijke reis door haar jeugd, haar onbegrip, haar angsten, haar verlangens en haar strijd voor de voogdij van haar dochtertje. Zelden is een boek zo onder mijn huid gekropen als deze. Voor Kim, Patricia en alle andere persoonlijkheden kun je als lezer alleen maar heel veel respect opbrengen. Wat een knokkers! En wauw, wat een prachtig verhaal.

BadgesLeestip

368

9789049952686