Thriller & Spanning De Boekerij November 2017

Wie niet weg is

Wie niet weg is maakt dat ik zeer benieuwd ben naar het  nieuwste deel in de reeks, Klein klein kleutertje. Arlidge heeft mij weer helemaal heroverd voor de Helen Grace reeks.

Helen Grace was een van de beste rechercheurs van Southampton, maar nu zit ze zelf in de gevangenis, te midden van de moordenaars die ze daar zelf heeft doen belanden. Ze weet dat ze maar op één manier vrij kan komen: overleven totdat haar rechtszaak voorkomt en op de een of andere manier haar onschuld bewijzen. Maar dan wordt er een verminkt lichaam in de cel naast die van haar gevonden en vreest Helen voor haar eigen leven. Er loopt namelijk een moordenaar rond in de gevangenis en ze moet hem vinden, voordat ze het volgende slachtoffer wordt…

Wie niet weg is is inmiddels alweer het zesde deel in de befaamde serie rondom Helen Grace. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat Arlidge mijn interesse begon te verliezen. De laatste delen vond ik veel van hetzelfde en enigszins voorspelbaar worden. Hoe anders is dat met Wie niet weg is. Dit deel heeft mij echt weten te verrassen en is weer een onvervalste Helen Grace zoals de lezer gewend is van Arlidge.

In dit deel zit Helen zelf in de gevangenis en probeert ze haar hoofd boven water te houden. Ze wordt verguisd door zowel medegevangen als het personeel aangezien ze oud-politieagente is en drie moorden op haar naam heeft staan, zo wordt gezegd. Wanneer er in de gevangenis een moord plaatsvindt, komt Helen haar instinct al snel weer naar boven en zet ze alles op alles om de moordenaar te pakken. Maar moet ze deze zoeken onder haar mede-gevangenen of onder het personeel?

Het verhaal volgt eigenlijk twee zaken, die van Helen in de gevangenis en die van haar voormalig collega en goede vriendin Charlie Brooks. Charlie is er als enige van overtuigd dat Helen onschuldig is en probeert de werkelijke dader te ontmaskeren en te pakken krijgen. Zoals we van Charlie gewend zijn gebeurd dit met de nodige eigenwijsheid en met gevaar voor eigen leven. Ondertussen vinden er moorden plaats in de gevangenis en komt Helen steeds meer te weten over de achtergrond en toedracht.

Wie niet weg is bevat meer onvervalst speurwerk dan eerdere delen. Af en toe bekroop mij het gevoel dat Helen wel erg makkelijk aan haar informatie komt, maar in dit deel moet ze echt zelf de puzzelstukjes in elkaar leggen. Doordat de focus in dit verhaal op de moorden ligt, komen we weinig meer te weten over het persoonlijke leven van Helen. Gezien haar situatie zou dat ook lastig zijn.

Zoals we van Arlidge gewend zijn bevat ook dit deel veel vaart en korte hoofdstukken. En ondanks dat het boek een kleine 400 bladzijden telt, vlieg je er (helaas) zo doorheen. In de plot weet Arlidge mij te verrassen in wie de dader is, in deze persoon had ik het nooit gezocht. En hoewel Helen ook nu met gevaar voor eigen leven achter de dader aangaat, is ze gelukkig minder eigenwijs dan in de eerdere delen van de reeks. Ik stoorde mij eraan dat zij altijd zelf op de dader afgaat, zonder haar collega’s in te lichten. In Wie niet weg is wil ze de bewaker wel inlichten, maar wordt dat helaas voorkomen.

Wie niet weg is maakt dat ik zeer benieuwd ben naar het  nieuwste deel in de reeks, Klein klein kleutertje. Arlidge heeft mij weer helemaal heroverd voor de Helen Grace reeks. En hoewel ik wisselende verhalen hoor over het net verschenen deel, maakt Wie niet weg is dat ik toch deze week nog Klein klein kleutertje uit de boekenkast zal pakken.

395

9789022582206