Thriller & Spanning Ambo | Anthos April 2021

Wie niet horen wil

Doordat het boek nergens echt heel spannend is, was ik ook niet zo bezig met wie de dader zou zijn.

Wie niet horen wil van Nicci French gaat over Tess, die net haar leven weer op orde heeft. Jason en zij zijn een jaar geleden vriendschappelijk uit elkaar gegaan en delen de voogdij over hun dochtertje Poppy. Ze moet nog wennen aan haar nieuwe situatie, maar is blij met de hulp die ze krijgt van haar vrienden. Dat Jason inmiddels is getrouwd, daar probeert ze te zich overheen te zetten. Zelf is ze ook weer aan het daten en ze is best gelukkig, houdt ze zich voor.

Totdat haar dochtertje Poppy vreemde taal begint uit te slaan en een tekening maakt met zwart wascokrijt. Een tekening waarop een figuur te zien is die van een toren valt. Tess raakt ervan overtuigd dat Poppy getuige is geweest van een misdrijf. Ze stapt naar de politie, maar daar wordt ze niet geloofd. Dan besluit ze zelf op onderzoek te gaan…

Een nieuw boek van Nicci French, iets waar ik altijd reikhalzend naar uit kijk. Ook nu stelt het duo niet teleur, al is de echte spanning ver te zoeken. Poppy, het driejarige dochtertje van Tess, komt thuis met een zwarte krijttekening waarop een vrouw van een toren valt. Ook slaat ze grove taal uit, een reden voor Tess om op onderzoek uit te gaan. Waar ze in eerste instantie niets kan vinden over een dergelijke val en niemand haar gelooft, komt ze echter steeds meer te weten. Ieder puzzelstukje vertelt een klein deel van het verhaal. Haar ex en beste vrienden twijfelen aan haar waarheid, maar Tess houdt vol en niet zonder reden.

French neemt de tijd om het verhaal gestaag op te bouwen. Ook leer je de personages goed kennen, zeker Tess zelf en haar ex Jason. Echt nagelbijtend spannend is het niet, maar als lezer weet je dat er een moord gepleegd is. De vraag is alleen door wie? Tess neemt al snel alle mannen in haar omgeving onder de loep wat haar op veel verwijtende blikken komt te staan. Doordat het boek nergens echt heel spannend is, was ik ook niet zo bezig met wie de dader zou zijn. Het verhaal leest gewoon lekker weg en gaandeweg ontvouwt zich de waarheid. Dit maakt dat de plot en uiteindelijk dader voor mij niet als schok kwam. Ik was uberhaupt niet zo bezig met wie het gedaan zou kunnen hebben en met welk motief. Dat motief blijft overigens bij de boeken van French nog weleens onderbelicht, daar was gelukkig met Wie niet horen wil geen sprake van.

Een fijne psycholigische thriller waar de fans van French een aantal fijne leesuurtjes aan zullen beleven.

431

9789026352126