Thriller & Spanning Uitgeverij Marmer Juni 2017

Wie de wolf vreest

We volgen zowel Sejer in de zoektocht naar de moordenaar als de overvaller en zijn gijzelaar in hun tocht. Wat is het verband tussen beide zaken en loopt de gijzelaar daadwerkelijk gevaar?

Op een afgelegen boerderij vindt de twaalfjarige Kannick het lijk van een oude vrouw en ziet nog net een glimp van een wegrennende man. Deze verdachte, een ontsnapte psychiatrische patiënt, wordt een paar dagen later tijdens een bankoverval als gijzelaar meegenomen door de overvaller. Samen houden ze zich schuil in een vervallen huis in het bos, waar ze volledig op elkaar aangewezen zijn.
Inspecteur Konrad Sejer gaat samen met zijn collega Jacob Skarre op zoek naar de bankovervaller en aangezien zijn schizofrene gijzelaar inmiddels de belangrijkste verdachte is van de moord op de vrouw, wordt de situatie als uiterst precair gezien. Als Sejer ontdekt dat ook de twaalfjarige jongen bij de zaak betrokken is, dringt langzaam tot hem door welk drama zich in het bos afspeelt.

Wie de wolf vreest is een van de delen van de serie met Konrad Sejer in de hoofdrol en het eerste boek wat ik van Fossum las. In mijn omgeving hoorde ik regelmatig mensen over de boeken van Fossum en dat het ook wel wat voor mij zou zijn. Ik besloot te beginnen met Wie de wolf vreest, een van de eerste delen uit de serie.

Wat meteen opvalt is dat het deel prima te lezen is zonder voorkennis van de eerder verschenen delen uit de reeks. Er wordt weinig teruggegrepen naar eerder verschenen delen. Dat is erg prettig voor mensen die kennismaken met de boeken van Fossum. Het boek vangt in mijn ogen wat vaag aan. Er wordt nogal beschrijvend een bepaalde gebeurtenis beschreven en ik mis de dialoog. Dit duurt een bladzijde of dertig voort. Daarna wordt duidelijk dat het eerste deel een moord beslaat en de lezer hier getuige van is geweest. Vervolgens komt er vaart in het verhaal met Kannick die naar de politie gaat en een overval en gijzeling die plaatsvindt in een bank.

De schrijfstijl van Fossum is prettig te noemen en het verhaal wordt wisselend verteld vanuit verschillende perspectieven. We volgen zowel Sejer in de zoektocht naar de moordenaar als de overvaller en zijn gijzelaar in hun tocht. Wat is het verband tussen beide zaken en loopt de gijzelaar daadwerkelijk gevaar? Hoewel het  verhaal nergens echt spannend te noemen is, weet Fossum de lezer wel vast te houden. Sejer komt gaandeweg steeds meer te weten over de moordzaak en dat maakt je nieuwsgierig blijft.  Wel vind ik dat Sejer af en toe makkelijk aan tips komt. Een toevallige passant ziet de auto staan en helpt het onderzoek zo goed op weg. Het echte speurwerk mis ik af en toe.

Toch is Wie de wolf vreest een prettige kennismaking met het werk van Fossum te noemen. Ik heb weinig van de persoon Sejer leren kennen, maar dat er in de vorige delen een heftige privé gebeurtenis heeft plaatsgevonden is me duidelijk. Ik ga dan ook zeker de eerder verschenen delen nog lezen om meer diepgang in zijn personage te ontdekken.

305

9789460683732