Thriller & Spanning The House of Books Februari 2010

Weerloos

Het slot is verrassend en spectaculair. Geweldig hoe Moelands zich met Weerloos van een totaal andere kant laat zien. Zonder enige twijfel een ijzersterk thriller-debuut.

Naomi van Heest heeft het helemaal gehad met mannen. Ze laat zich dan ook slechts met moeite overhalen door haar beste vriendin Sonja om weer eens een avond flink te gaan stappen. Zodra ze de discotheek binnenstapt ziet ze hem; een onweerstaanbaar aantrekkelijke man met ijsblauwe ogen en donkere krullen. Zijn ogen houden haar gevangen en ontsnappen is onmogelijk. Geheel tegen haar principes in gaat ze met hem mee. De intense chemie tussen hen vertaalt zich in een meer dan bevredigende vrijpartij en vanaf dat moment zijn Naomi en Stefaan onafscheidelijk.

Maar wie is Stefaan en wat wil hij van haar? Hij trekt aan en stoot af, gaat grenzen over die hij zou moeten respecteren en lijkt letterlijk haar gedachten te kunnen lezen. Toch blijft Naomi doof voor de waarschuwingen van Sonja en ze laat zelfs toe dat Stefaan een wig drijft tussen haar en haar beste vriendin. Wanneer eindelijk de schellen van Naomi’s ogen vallen, lijkt het te laat om zich nog te kunnen ontworstelen uit Stefaans ijzeren greep…

Weerloos is met recht een zinderende thriller van het hoogste niveau te noemen. Het verhaal geeft je voortdurend kippenvel en de rillingen lopen aan de lopende band langs je rug. Moelands laat zien hoe een psychisch gestoorde stalker te werk gaat om de hoofdpersoon voor zich te winnen. Dit doet ze door de lezer af en aan een kijkje te geven in de gedachten van Stefaan. Hierbij gebruikt ze bijzondere details wat het verhaal erg realistisch maakt. We volgen zijn weerzinwekkende acties om Naomi voor zich te winnen. Stefaan zijn zieke brein is zo uitgekookt en hij doet werkelijk alles om Naomi bij zich te houden. Juist de afwisseling tussen Naomi’s gedachten en die van Stefaan maken het boek erg spannend. Wel zijn er momenten waarop je als lezer echt niet begrijpt waarom Naomi zoveel pikt van iemand die ze net kent. Ze blijkt niet erg bestand tegen een sterke en manipulerende man als Stefaan, en heeft het zelfs niet door als haar vrienden en familie tot haar door proberen door te dringen. Doordat Stefaan zijn gedrag steeds verontrustender wordt moet je als lezer wel doorlezen tot het boek uit is. Je moet echt weten wie hij is en waarom hij Naomi alles aandoet.

Het slot is verrassend en spectaculair. Geweldig hoe Moelands zich met Weerloos van een totaal andere kant laat zien. Zonder enige twijfel een ijzersterk thriller-debuut.

BadgesLeestip

320