Chicklit The House of Books Oktober 2009

Wat spook jij uit?

Na een vlotte start van het verhaal valt met name de humor die Kinsella in het verhaal verwerkt heeft op. Sadie is helemaal niet eng als geest en je zou als lezer bijna wensen dat er ook zo'n komische verschijning om jou heen danst.

Lara Lington heeft altijd al een grote fantasie gehad. Maar nu gelooft ze dat ze echt gek aan het worden is. Normale jonge vrouwen kunnen toch geen geesten zien? Onlangs is Lara’s oudtante Sadie overleden en die heeft het voor elkaar gekregen om met Lara in contact te treden – in de vorm van een brutaal, veeleisend meisje dat van dansen houdt. Zij kan niet rusten voordat haar laatste verzoek is ingewilligd. Lara moet voor Sadie een zoekgeraakte ketting opsporen. Alsof Lara zelf al niet genoeg problemen heeft. Haar nieuwe bedrijfje is bijna failliet, haar zakenpartner is er vandoor, en haar ex heeft een ander. Gelukkig wordt het leven met de sprankelende Sadie een stuk spannender.

Een verrassend boek van Kinsella. Na haar welbekende Shopaholic reeks gooit Kinsella het over een andere boeg en neemt ons mee in de wereld van de geesten en spoken. Een interessant uitgangspunt voor het verhaal. Het verhaal gaat meteen van start met de breuk tussen Lara en haar partner en met het overleden familielid Sadie. Tijdens de begrafenis, waarbij blijkt dat niemand van de familie Sadie echt kende, wendt de geest van Sadie zich tot Lara. Sadie zegt dat Lara een halsketting voor haar moet vinden en dat ze eerder niet begraven of gecremeerd kan worden. Lara schrikt zo van de verschijning dat ze alles op alles zet op de begrafenis tegen te houden en Sadie te helpen.

Na een vlotte start van het verhaal valt met name de humor die Kinsella in het verhaal verwerkt heeft op. Sadie is helemaal niet eng als geest en je zou als lezer bijna wensen dat er ook zo’n komische verschijning om jou heen danst. Naast het liefdesdrama dat Sadie heeft meegemaakt, brengt ze vooral leven in de brouwerij. Niemand, behalve Lara, kan haar zien en dat levert hilarische situaties op. Niet altijd even geloofwaardig, maar wel altijd om met een glimlach te lezen.

Voor de echte Shopaholic fans zal het lastig zijn dit verhaal los te koppelen van de Shopaholic serie. Toch verdient het boek dat zeker wel. Het verhaal bevat minstens net zoveel humor en Lara is als chaotische twintiger een waardig hoofdpersoon.

Wat ik persoonlijk erg leuk vond aan het verhaal is dat het tevens een beetje een jaren twintig sfeertje is. Sadie verschijnt in de gedaante toen ze nog jong was en is dus in de jaren twintig blijven hangen. Dit brengt een unieke sfeer met zich mee. Toch is het verhaal redelijk voorspelbaar. Deze lezer heeft al snel door wie er achter de verdwijning van de halsketting zit. Maar Kinsella weet nog een aardige twist aan het plot te geven, wat voor de nodige tevredenheid onder de lezer zorgt.

Verder een ideaal boek voor de fans! Een beetje vreemd, maar wel lekker!

384

9789044324990