Literatuur & Romans Signatuur Februari 2010

Wachten op de moesson

Het verhaal is een meeslepend en ontroerend liefdesverhaal waar je niet gauw genoeg van krijgt. In één woord betoverend!

India, 1995. Charlotte Bridgwater bewoont met haar inmiddels dementerende vader en nog één trouw personeelslid een grote, vervallen villa in Rampur. In betere tijden werden hier feesten gegeven en kon de luxe niet op, maar nu moet ze de eindjes aan elkaar knopen. Madan is van bedelaarskind uitgegroeid tot een zeer getalenteerd kleermaker die – dankzij zijn bijzondere, bijna bovennatuurlijke gave – de schitterendste japonnen maakt voor dames uit de gegoede families ter gelegenheid van een op handen zijnd gala. In het grote huis van Charlotte huurt hij een kamer – tegen haar zin, want ze wil liever geen mensen over de vloer – om in de snikhitte die de uitblijvende moesson veroorzaakt, de japonnen te maken.

Tussen de gereserveerde, eenzame Charlotte en Madan – die niet kan praten, ontstaat al snel een grote aantrekkingskracht; zij blijken woordloos te kunnen communiceren. Dat biedt ze weliswaar veel troost, maar het jaagt ze ook schrik aan, want lands- en standsverschillen worden niet zomaar uitgewist. Als stukje bij beetje de geschiedenis wordt ontrafeld blijkt hun liefde wortels te hebben tot ver in het verleden.

Met Wachten op de moesson waan je je als lezer in het verre India, met al zijn geuren en kleuren en de zinderende hitte van de zomer. Anna heeft een unieke en realistische manier van schrijven waardoor je het leven in India voor je ogen ziet afspelen. Je ziet de mensen lopen, wat ze aanhebben, hoe ze zich bewegen en wat ze vinden en denken. De eeuwenoude cultuur en de familietradities staan hierbij centraal in dit boek. In het begin van het verhaal ontmoeten we Charlotte en komen we langzaam achter haar familiegeschiedenis. Daarnaast maken we kennis met de kleine Madan, die door het boek heen uitgroeit tot een getalenteerde kleermaker. In het verloop van het verhaal wordt het steeds meer zichtbaar hoe het leven van Charlotte en Madan met elkaar in verbinding staan. Beide hebben veel meegemaakt in hun leven en zijn dankzij alles sterk gebleven. De meest rampzalige levens worden door een onmogelijke en onbeschrijfelijke liefde bij elkaar gebracht.

397

9789056723569