Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2009

Waakzaam oog

Adam Creed heeft dit boek in een losse stijl geschreven, soms iets te los want dan verslapte mijn aandacht en kon ik het boek gemakkelijk wegleggen. Halverwege het boek gooit hij echter de vaart erin en begint het zoeken naar de dader spannend te worden.

Rechercheur Will Wagstaffe, bijgenaamd Staffe, heeft niet zelf gekozen voor de wet, de wet heeft hem gekozen – op de dag dat een ETA-terrorist zijn ouders vermoordde. Staffes gevoel van rechtvaardigheid is groot: hij zet zich helemaal in voor de slachtoffers van misdaden. Zijn zwakte is dat hij zich goed kan verplaatsen in de daders: geen enkel misdrijf is voor hem volledig zwart-wit.

Als Staffe op het punt staat om op vakantie te gaan, krijgt hij een telefoontje: er is een gruwelijke moord gepleegd. Hij schort zijn verlof op. Al snel wordt een voor de hand liggende verdachte opgepakt: de vrouw van het slachtoffer. Maar de volgende dag wordt er een bankier gevonden, hij is op eenzelfde gruwelijke wijze vermoord. Wat hebben deze twee zaken met elkaar te maken?

Rechercheur Staffe is leider van de onderzoeken naar de moordzaken die uiteindelijk om misbruik van jonge meisjes blijkt te draaien. Hij wordt hierin bijgestaan door zijn protegé Josie Chancellor en Pulford, een jonge rechercheur met gokschulden. Verder nog rechercheur Johnson die het hele verhaal door ziekelijk en vermoeid overkomt.

Adam Creed heeft dit boek in een losse stijl geschreven, soms iets te los want dan verslapte mijn aandacht en kon ik het boek gemakkelijk wegleggen. Halverwege het boek gooit hij echter de vaart erin en begint het zoeken naar de dader spannend te worden. Rechercheur Staffe wordt als hoofdpersonage voldoende uitgediept maar de ander hierboven beschreven personages een stuk minder. Van Josie Chancellor krijg je zelf helemaal geen indruk van haar als persoon. Dat had wat mij betreft wel wat beter gekund. Ook krijgt Staffe te maken met een zaak uit zijn verleden als politieman en op het persoonlijke vlak: zijn zus en haar zoontje komen bij hem schuilen voor haar gewelddadige vriend en probeert hij uit te zoeken waar de dader van de bomaanslag op zijn ouders zich bevindt. Dit maakt het verhaal wat ingewikkelder dan het nodig is.

Als Adam Creed in dit boek wat minder van het één en wat meer van het ander had gedaan, zou het naar mijn idee een wat beter boek zijn geworden. Maar alles bij elkaar opgeteld: niet onaardig geschreven!

335

9789021802091