Thriller & Spanning Ambo | Anthos November 2008

Vreemd lichaam

Kenmerkend voor dit boek is dat Cook heel goed heeft weten neer te zetten hoe enorm de corruptie is in een land als India, en het verschil tussen rijkdom en armoede een dagelijks terugkerend probleem is, waar in een dergelijk overbevolkt land gewoonweg geen snelle oplossing voor is.

Cal Morgan, een ambitieuze zakenman, werkt bij een van de grootste particuliere zorginstellingen van de VS met ziekenhuizen en klinieken in het hele land. Maar voordat hij daar de top kan bereiken, zal hij moeten bewijzen dat hij het medisch toerisme, de uitstroom van patiënten naar India, een halt kan toeroepen. Hij richt daarom de organisatie Nurses International op en werft in India jonge en intelligente mensen om hen op te leiden tot verpleegkundigen. De mooie jonge Veena Chandra is één van hen. Net als de andere is Veena een gouden toekomst beloofd. Ze werkt hard om ooit naar de VS te kunnen vertrekken, ver weg van haar dominante en gewelddadige vader. Daar heeft ze alles voor over. Zelfs als Cal haar vraagt om de gegevens van een Amerikaanse medische toeriste te stelen en haar een injectie toe te dienen. De vrouw zal die nacht sterven…..

Dit boek, dat zich afspeelt in India, heeft meerdere personages die allemaal hun deel vervullen in dit verhaal. Jennifer Hernandez is de kleindochter van de vermoorde vrouw. Het echtpaar Montgomery zijn allebei werkzaam als patholoog-anatoom, ze hebben een moeilijk te realiseren kinderwens. En de verpleegkundigen van Nurses International, met hun misdadige leidinggevende. Dit alles gesitueerd in het grotendeels corrupte en overvolle vervuilde India.

Het is niet direct een begin zoals je gewend ben van een boek van Cook. Maar dat is eigenlijk wel logisch, er moet eerst worden vertelt wat Nurses International precies is en wie daar werken. Daarnaast moet ook worden uitgelegd hoe er in India wordt geleefd en wat hun cultuur precies inhoud. Dat heeft toch wel wat uitleg nodig. Maar dat resulteert er wel in dat je een goede indruk krijgt van het leven in India. Het verhaal wordt daar alleen een klein beetje door opgehouden. Maar door de duidelijke uitleg, ook over de medische aspecten, blijft het verhaal wel lekker doorlopen. Op zich is het verhaal niet heel erg spannend, immers; je weet al wie het gedaan heeft, ze moeten alleen nog uitzoeken hoe ze het kunnen bewijzen. Kenmerkend voor dit boek is dat Cook heel goed heeft weten neer te zetten hoe enorm de corruptie is in een land als India, en het verschil tussen rijkdom en armoede een dagelijks terugkerend probleem is, waar in een dergelijk overbevolkt land gewoonweg geen snelle oplossing voor is. Daar sta je als Westerling eigenlijk niet bij stil.

Kortom: niet helemaal wat ik gewend ben van Cook, maar eigenlijk ook helemaal niet verkeerd geschreven!

358

9789022994955