Literatuur & Romans Mistral September 2009

Voor liefde zie de letter L

Het boek nodigt ook helemaal niet uit om te lezen, als je het opzij legt en later weer oppakt dan denk je bij jezelf: waar was ik ook alweer? Wat was er ook weer gebeurd?

Emma Valentini houdt van boeken. Van alle boeken, maar vooral van boeken over liefde. Na haar scheiding maakt ze haar droom waar en begint een kleine boekhandel, Roman&Romances, gespecialiseerd in boeken waarin de liefde de hoofdrol speelt. De kasten zijn niet op alfabet georganiseerd, maar op onderwerp, zoals ‘liefde en misdaad’, ‘onbeantwoorde liefde’ en ‘verliefdheid’. Ondanks de sombere voorspellingen van haar financieel adviseur groeit Emma’s winkel al snel uit tot een ontmoetingsplek voor de vele vaste klanten, die niet alleen voor boeken komen, maar soms ook voor elkaar…

En het is door een boek in haar winkel dat Emma haar grote jeugdliefde Federico terugvindt. Hij is na hun schooltijd architect geworden en woont en werkt nu in Amerika, terwijl zij altijd in Italië is gebleven. Emma en Federico besluiten elkaar te schrijven en zien hun langeafstandsvriendschap langzaam maar zeker veranderen in liefde. Maar hoe groot is de kans dat hun liefdesverhaal een happy end zal krijgen?

Dit boek van de Italiaanse schrijfster Calvetti is de saaiheid ten top… De manier waarop het geschreven is kan je het best omschrijven als praten en schrijven over niets. Je volgt de briefwisseling tussen de hoofdpersonen Emma en Federico, allebei in een ander land. Dat is wel interessant als je Emma of Federico zelf ben, maar voor mij deed het helemaal niets. Het boek nodigt ook helemaal niet uit om te lezen, als je het opzij legt en later weer oppakt dan denk je bij jezelf: waar was ik ook alweer? Wat was er ook weer gebeurd? Oja.. niets. Er gebeurt gewoonweg heel weinig en dat dan 432 bladzijden lang.

Het boek zit ook vol met Italiaanse filosofische gesprekken tussen Emma en meerdere andere personen uit haar dagelijkse leven. Ik wou die omschrijven als vermoeiend maar slaapverwekkend is een beter woord. Alles wordt heel theatraal omschreven. Misschien ben ik niet de juiste persoon om dit boek te lezen, maar ik verwachtte toch wel een beetje meer van dit boek. Maar misschien houd ik wel gewoon niet van de Italiaanse manier van schrijven van Calvetti.

432

9789049951139